برنامه کوچک عربی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

کویت با اجرای چند طرح و در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۵ خود برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و تقویت بخش انرژی تجدید پذیر برنامه ریزی کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، کویت از طریق اجرای شماری از طرح ها و ابتکار عمل ها به سوی کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و تقویت بخش انرژی تجدید پذیر گام بر می دارد. این کشور به سوی گسترش طرح های انرژی خورشیدی و انرژی بادی و حمایت از سرمایه گذاران و شرکت ها در اجرای این طرح ها گام بر می دارد.

پارک انرژی تجدید پذیر «شقایا» از طرح های راهبردی کویت است. این طرح فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان و نسل آینده کویت ایجاد خواهد کرد. این طرح با فراهم کردن زیرساخت ها، مفهوم پایداری منابع طبیعی و کاهش وابستگی به نفت و درآمدهای ناشی از آن را تقویت می کند.

در این طرح در مرحله نخست تولید حدود ۷۰ مگا وات انرژی برق و ۵۰ مگا وات انرژی نوری، بادی و حرارتی تضمین شده است.

برنامه کوچک عربی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

پارک انرژی های تجدیدپذیر شقایا بر پایه سه نوع فناوری انرژی تجدید پذیر، فتوولتائیک (PV)، انرژی خورشیدی متمرکز (CSP) و انرژی بادی (WE)، با ظرفیت کل بیش از ۲ گیگاوات برنامه ریزی شده است.

گزارش تارنمای تحقیقاتی آمریکایی «موردور اینتلیجنس» رشد بخش انرژی خورشیدی در کویت را تا سال ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه بیش از ۷ درصد برآورد کرد. این رشد به دلیل افزایش پروژه های انرژی خورشیدی در کویت و افزایش گرایش به سرمایه گذاری در این بخش و هزینه های پایین این نوع انرژی است.

در فوریه ۲۰۲۳، تارنمای شرکت رتبه‌بندی اعتباری «استاندارد اند پورز» اعلام کرد کویت کاهش انتشار کربن تا ۷.۴ درصد تا سال ۲۰۳۵ را با برنامه هایی برای افزایش سهم خود از انرژی های ترکیبی در آینده دنبال می کند.

روزنامه الانباء کویت نیز ۲۶ می سال گدشته میلادی نوشت کویت دارای طرح های انرژی تجدیدپذیر به ارزش۳.۴ میلیارد دلار است.

«سعید خلیل العبسی» تحلیلگر مسائل اقتصادی کویت اعتقاد دارد کویت نخستین کشور منطقه است که برای افزایش سرمایه گذاری خود در زمینه انرژی های تجدید پذیر تلاش کرده است. این کشور از این طریق به دنبال کاهش حجم تولید کربن به نسبت ۷.۴ درصد است.

برنامه کوچک عربی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

چشم انداز ۲۰۳۵ کویت شامل طرح های سرمایه گذاری و اقتصادی بسیاری است که سر آمد این طرح ها، بخش انرژی های تجدید پذیر است. به عنوان مثال پروژه انرژی خورشیدی «شقایا» و نیروگاه بادی آن هدف تامین دستکم ۱۵ درصد مصرف برق کشور را دنبال می کنند.

وی افزود کویت تنها به انرژی تجدید پذیر اهمیت نمی دهد، بلکه این کشور از همه بخش های اقتصادی دیگر از جمله بخش های نفتی و غیر نفتی هم حمایت می کند . در همین چارچوب کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش سهم دیگر بخش ها در تولید ناخالص داخلی از جمله دیگر اهدافی است که دولت آن را دنبال می کند.

کویت در چارچوب تحقق اهداف چشم انداز ۲۰۳۵ خود تلاش می کند. زیرا این چشم انداز، ایجاد فضای پاک از طریق انرژی تجدید پذیر و کاهش وابستگی به در آمدهای نفتی و گشایش عرصه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم خواهد آورد.

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =