وضع مالیات بر کربن در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با اعمال تعرفه های انتشار CO۲ بر فولاد و سیمان، نخستین اقدام را برای وضع مالیات بر کالاهایی که در تولیدشان کربن ایجاد می شود، انجام داد.

به گزارش تحریریه، اتحادیه اروپا روز یکشنبه مرحله اول طرح تعرفه بر انتشار گازهای گلخانه ای را با اعمال مالیات بر واردات فولاد، آلومینیوم، سیمان و کودها به عنوان بخشی از تلاش خود برای تبدیل شدن به یک منطقه خنثی از نظر پیامدهای آب و هوایی راه اندازی کرد.

در مرحله اول، تا سال ۲۰۲۶، بروکسل برنامه ای برای جمع آوری هزینه های انتشار CO۲ در مرز ندارد. تا آن زمان، این سیستم اطلاعات مربوط به واردات مواد به شدت کربن زا را جمع آوری خواهد کرد.

واردکنندگان اتحادیه اروپا اکنون موظف هستند میزان انتشار گازهای گلخانه ای موجود در تولید آهن، فولاد، آلومینیوم، سیمان، برق، کود و هیدروژن وارداتی را گزارش کنند.

از اول ژانویه ۲۰۲۶، آنها باید گواهینامه هایی را برای پوشش این انتشارات CO۲ در قبال واردات خود خریداری کنند. این امر به ناچار هزینه نهایی محصولات وارداتی در اتحادیه را افزایش می دهد و از رقابت پذیری آنها در مقایسه با کالاهای تولید داخل می کاهد.

 وضع مالیات بر کربن در اتحادیه اروپا

قرار است مقررات جدید «مکانیسم تنظیم حد کربن» (Carbon Border Adjustment Mechanism) مسیر انتقال سبز به محصولات کمتر آلاینده محیط زیست را هموار کند. این اقدام به طور بالقوه از تولیدکنندگان داخلی هم در برابر رقبای خارجی محافظت خواهد کرد؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند در زمینه دستیابی به اهداف اتحادیه اروپا برای کاهش ۵۵ درصدی انتشار خالص این بلوک در مقایسه با سطوح سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۳۰ سرمایه گذاری می کنند.

به گفته «پائولو جنتیلونی» کمیسر اقتصاد اروپا، هدف از این سیاست جدید، تشویق یک تغییر جهانی به سمت تولید سبزتر و جلوگیری از نقل مکان تولیدکنندگان اتحادیه اروپا به کشورهایی است که مقررات زیست محیطی کمتر سخت گیرانه ای را دارند.

این سیستم قبلاً با انتقاد شرکای تجاری اصلی بلوک اروپایی روبرو شده است. آن ها می گویند اقدام اتحادیه اروپا تجارت آزاد را تضعیف می کند.

همچنین موضوع فوق بر تنش های تجاری بین بروکسل و واشنگتن نیز افزوده است، به طوری که در اوایل سال جاری، مساله معافیت فولاد و صادرات ایالات متحده از مالیات نیز مطرح شد.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =