کربن‌زدایی یا حفاظت از حیوانات؟!

ژاپن پروژه های برق بادی را به دلیل تهدید زندگی پرندگان در حال انقراض به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «Japan News» نوشت، دولت های محلی و مرکزی ژاپن تعدادی از پروژه های ساخت مزارع بادی را به دلیل نگرانی در مورد حفاظت از پرندگان در حال انقراض به حالت تعلیق درآورده اند.

ژاپن به دنبال توسعه انرژی بادی به عنوان منبع انرژی پاک با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن است، اما نگرانی ها در مورد خطرات پره های توربین های بادی برای گونه های کمیاب پرندگان را نیز مورد توجه قرار داده است. موارد زیادی گزارش شده که در آن پرندگان شکاری در معرض خطر - از جمله عقاب طلایی و شاهین کوهستان – در حوادثی در داخل و خارج این کشور کشته شده‌اند. حال توکیو سعی دارد تا بین دو سیاست کربن‌زدایی و حفظ گونه‌های در خطر تعادلی را ایجاد کند.

در ماه مه، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت از شرکت سرمایه‌گذاری Green Power درخواست کرد تا برنامه تجاری خود را برای تأسیسات تولید برق بادی در جنگل‌های کوهستانی در استان‌های شیگا و فوکوی، به دلیل نگرانی‌ها در مورد تأثیر این تاسیسات بر سلامت عقاب‌های طلایی مورد بازنگری جدی قرار دهد.

این وزارتخانه تصریح کرد که احتمال برخورد عقاب‌های کوهستانی با توربین‌های بادی زیاد است.

کربن‌زدایی یا حفاظت از حیوانات؟!

این شرکت قصد دارد ۳۹ توربین بادی را با ارتفاع ۱۸۸ متر در زمینی به مساحت ۸۳۰ هکتار بسازد. تصمیم فوق پیش از این در سال ۲۰۲۲ براساس بیانیه اثرات زیست‌محیطی شرکت که تاکید داشت عقاب‌های طلایی در این منطقه زندگی نمی‌کنند، گرفته شد.

با این حال، یک گروه حفاظت از طبیعت و منابع دیگر اعلام کردند که در همان زمان دو جفت عقاب طلایی و ۱۱ جفت شاهین کوهستانی در این منطقه زندگی می کردند.

براساس دستورالعمل‌های وزارت محیط‌زیست در مورد ساخت تأسیسات برق بادی لازم است هنگام انتخاب مکان‌ها، حفاظت از پرندگان در نظر گرفته شود. در این دستورالعمل همچنین آمده است که اقدامات لازم برای جلوگیری از برخورد پرندگان با توربین های بادی انجام شود. قراردادن حفاظ هایی جهت جلوگیری از حیواناتی همچون خرگوش به محدوده توربین ها از جمله پروتکل ها است.

کربن‌زدایی یا حفاظت از حیوانات؟!

وزارت محیط زیست و مسئولان استان های شیگا و فوکوی مدعی شدند که این شرکت به اندازه کافی در زمینه طرح ساخت و ساز خود به دقت رفتار نکرده است.

بر اساس تارنمای وزارت اقتصاد، این وزارتخانه در طول پنج سال گذشته ۶۱ توصیه در رابطه با ارزیابی زیست محیطی صادر کرده است که ۴۷ مورد آن ها مربوط به پروژه هایی است که می تواند پرندگان شکاری کمیاب را در استان های فوکوشیما، شیزوکا، کوچی، کاگوشیما، شیگا و فوکوی به خطر بیندازد. با اینکه چنین توصیه‌هایی از نظر قانونی الزام آور نیستند، اما در صورت بی توجهی به آن ها، دریافت تأییدیه برای پروژه‌ها دشوار می شود.

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 26864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =