کسری بودجه بزرگ دربار سعودی

کاهش تولید نفت سوالاتی را درباره چگونگی تامین هزینه پروژه های بزرگ ریاض از جمله شهر «نئوم» مطرح کرده است. برخی تحلیلگران ادعا می کنند حتی اگر بودجه عربستان طی دو سال آینده با کسری روبرو شود بازهم این کشور بر روی پروژه های بزرگ در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ با هدف پایان دادن به وابستگی به نفت هزینه خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «الحرة» آمریکا نوشت، پیش بینی می شود به دلیل رسیدن قیمت هر بشکه نفت به ۸۰ دلار و کاهش تولید نفت از سوی عربستان، این کشور شاهد کسری بودجه باشد. «خدیجه حق» پژوهشگر ارشد بانک امارات در دبی گفت اگر کاهش تولید کنونی نفت تا پایان سال ادامه داشته باشد اقتصاد عربستان با رکود روبرو خواهد شد.

خبرگزاری «بلومبورگ» هم نوشت، اگر عربستان کاهش تولید نفت را تا پایان سال جاری ادامه دهد اقتصاد این کشور با رکود یک درصدی روبرو خواهد شد.

تارنمای «اویل پرایس» هم نوشت، عربستان به عنوان بزرگترین منبع و صادر کننده نفت خام در جهان به دلیل کاهش تولید نفت، متحمل هزینه های اقتصادی خواهد شد.

الحرة افزود کاهش تولید نفت سوالاتی را درباره چگونگی هزینه عربستان بر روی پروژه های بزرگ از جمله شهر «نئوم» مطرح کرده است. برخی تحلیلگران ادعا دارند حتی اگر بودجه عربستان طی دو سال آینده با کسری روبرو شود بازهم این کشور بر روی پروژه های بزرگ در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ با هدف پایان دادن به وابستگی به در آمدهای نفتی و تنوع بخشی به منابع درآمدی هزینه خواهد کرد.

 کسری بودجه بزرگ دربار سعودی

در این زمینه «عامر الشویکی» کارشناس مسائل انرژی گفت عربستان به خوبی منافع هنگفت تنوع بخشی به منابع درآمدی را درک کرده و این باعث شده است که ریاض برای تقویت اقتصاد غیر نفتی خود تلاش کند. عربستان حتی اگر به دلیل کاهش تولید و قیمت نفت با کسری بودجه روبرو شود بازهم ثابت قدم در این مسیر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد افزایش بودجه عربستان در سال گذشته که به دلیل بهبود قیمت نفت و جنگ اوکراین رخ داد باعث می شود عربستان در پروژه های بزرگ سرمایه گذاری بسیاری انجام دهد. طرح های بزرگ، شالوده چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان برای تنوع بخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تشکیل می دهد.

بر اساس گزارش تارنمای چشم انداز ۲۰۳۰، این طرح های بزرگ که شمار آنها بیش از ۲۰ طرح و برنامه است سبب گشایش عرصه های جدید فعالیت اقتصادی خواهند شد و فرصت های کاری نوینی را ایجاد خواهند کرد که توسعه اقتصادی در راستای آرمان های سعودی را به دنبال خواهند داشت.

این طرح شامل بخش های مختلف از جمله گردشگری، رفاه، بهداشت، انرژی های تجدیدپذیر، مسکن، فرهنگ و توسعه شهری است. در راس این طرح، احداث شهر «نئوم» در سواحل دریای سرخ است که هزینه احداث آن حدود ۵۰۰ تریلیون دلار بر آورده شده است.

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =