هدیه ریاض به وزیر بایدن

عربستان سعودی با کاهش تولید نفت از وزیر خارجه ایالات متحده استقبال کرد.

به گزارش تحریریه، با اینکه بحث تولید نفت در ماه های گذشته از موضوعات مهم مورد مناقشه در روابط ریاض واشنگتن بوده و مسولین آمریکایی همواره به کاهش تولید نفت سعودی به چشم شک و تردید می نگریسته و حتی گاهی آن را حمایت غیر مستقیم ریاض از حمله روسیه به اوکراین نامیده بودند، مسولین سعودی مجددا و پس از نشست اخیر اوپک و پیش از سفر بلینکن به عربستان، اعلام کردند با هدف حمایت از قیمت نفت، داوطلبانه تولید خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهند داد.

بلینکن که به منظور شرکت در گفتگوی راهبردی آمریکا و عربستان و نشست شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سفر کرده قرار است با مقامات سعودی دیدار کرده تا در مورد همکاری آمریکا و عربستان در سطح منطقه ای و جهانی گفتگو کند. در بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده آمده است که موضوعات دوجانبه مانند همکاری های اقتصادی و امنیتی نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت.

رویترز در واکنش به تصمیم سعودی مبنی بر کاهش تولید نوشته بود که این یک سیگنال واضح به بازار است که اوپک پلاس مایل است کف قیمتی را تعیین کند و از آن دفاع کند. فایننشال تایمز نیز به نقل از وزیر انرژی سعودی نوشت، ما می‌خواهیم با کاری که انجام داده‌ایم، بازار را آرام کنیم. ما هر کاری که لازم باشد برای ایجاد ثبات در این بازار انجام خواهیم داد.

سعودی اوایل سال میلادی جاری نیز نیم میلیون بشکه از تولید خود را کاهش داده بود و با احتساب این یک میلیون بشکه که قرار است از ماه آینده کاهش دهد تولید نفت عربستان به ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 25906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =