نگاه ویژه کشورهای عربی به بازار انرژی آسیا

کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند بازارهای آسیایی از نظر مصرف، موقعیت و توسعه، ثروتی برای کشورهای عربی نفت خیز حاشیه خلیج فارس به شمار می روند؛ حجم بالای مصرف انرژی آنها سبب می شود کشورهای صادر کننده انرژی از این بازارها چشم پوشی نکنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، با وجود افزایش تقاضا برای نفت و گاز در کشورهای اروپایی در سایه تحریم صادرات انرژی روسیه به دلیل جنگ اوکراین، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، هنوز هم به توافق های خود با کشورهای آسیایی برای فروش انرژی پایبند هستند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بزرگترین تامین کننده انرژی اقتصادهای بزرگ آسیایی به ویژه چین، هند، کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن هستند. عربستان بزرگترین صادر کننده نفت و قطر بزرگترین صادر کننده گاز مایع به این کشورها هستند.

کشورهای اروپایی با همکاری آمریکا بسیار تلاش کردند تا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را راضی کنند تا بخشی از انرژی خود را به جای کشورهای آسیایی به کشورهای اروپایی صادر کند اما این کشورها با این درخواست کشورهای اروپایی موافق نبودند.

چین بیش از 40 درصد از نیازهای نفتی خود را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تامین می کند. این کشور بزرگترین وارد کننده نفت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. عراق، کویت، امارات، عمان، عربستان، قطر و بحرین هم به کشورهای آسیایی نفت صادر می کنند. صادرات این کشورها به چین طی سه ماه نخست سال جاری میلادی به میزان 6 درصد افزایش یافته است. این کشورها روزانه حدود 17 میلیون بشکه نفت به کشورهای آسیایی صادر می کنند. آنها طی ماه مارس سال جاری حدود 116 میلیون تن نفت به بازارهای آسیایی صادر کرده اند. این کشورها طی ماه مارس به طور متوسط روزانه 27 میلیون و 600 هزار بشکه نفت به بازارهای آسیایی صادر کرده اند. این رقم طی ماه فوریه سال جاری 4 درصد افزایش یافته است.

نگاه ویژه کشورهای عربی به بازار انرژی آسیا

چین تنها در ماه مارس روزانه حدود 11.56 میلیون بشکه نفت از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کرده است. این کشور در ماه فوریه هم روزانه حدود 10.66 میلیون بشکه نفت وارد کرده است. واردات نفت خام هند از کشورهای عربی هم طی ماه مارس افزایش یافته است و این کشور روزانه حدود 5.02 میلیون بشکه از کشورهای عربی وارد کرده است. ژاپن هم سومین مشتری نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و در ماه مارس روزانه حود 2.52 میلیون بشکه نفت وارد کرده است. کره جنوبی هم در وارد کردن نفت به رکورد روزانه 3.33 میلیون بشکه نفت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رسید. سنگاپور هم مقادیر بسیاری نفت از این کشورها وارد می کند. این افزایش صادرات در شرایطی رخ داده که گروه اوپک پلاس به رهبری عربستان و چین برای کاهش مقدار تولید نفت برنامه ریزی می کنند.

«منیر سیف الدین» کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه به این تارنما گفت؛ بازارهای آسیایی از نظر مصرف، موقعیت و توسعه، ثروتی برای کشورهای عربی نفت خیز حاشیه خلیج فارس به شمار می روند. در آسیا قدرت های اقتصادی بزرگی از جمله چین، هند، سنگاپور، ژاپن و مالزی و تایوان و .... وجود دارند. حجم مصرف انرژی این کشورها بسیار بالا است. این موضوع سبب شده است که کشورهای صادر کننده انرژی از این بازارها چشم پوشی نکنند و با وجود نیاز دیگر مناطق جهان به انرژی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر روی بازارهای آسیایی تمرکز کنند.

وی افزود بازارهای آسیایی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نزدیک هستند و نقل و انتقال انرژی و تبادل تجاری با این کشورها آسان تر است. اقتصادهای آسیایی و صنایع این کشورها به دلیل ارزان بودن نیروی کار و بسیاری منابع اولیه در حال پیشرفت روز افزون هستند. پیشرفت های اقتصادی چین، هند، ژاپن، سنگاپور سبب افزایش مصرف انرژی در این کشورها شده است. از این رو، بازارهای آسیایی برای کشورهای صادر کننده نفت بسیار مناسب هستند. از سوی دیگر پس از اعمال تحریم ها علیه روسیه، این کشورهای برای صادرات انرژی به بازارهای آسیایی تلاش می کنند. بنابراین کشورهای عربی صادر کننده نفت از بازارهای انرژی آسیا چشم پوشی نمی کنند.

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25964

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =