برنامه قطر برای توسعه میدان گازی شمال

کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند توسعه میدان گازی شمال می تواند تولید گاز طبیعی قطر را از ۷۷ میلیون تن کنونی به ۱۲۶ میلیون تن در آغاز سال ۲۰۲۷ میلادی افزایش دهد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر نوشت، روز سه شنبه گذشته قطر توسعه میدان گاز طبیعی شمال را آغاز کرد. «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر سنگ بنای توسعه این میدان گازی را بنا نهاد. توسعه این میدان گازی می تواند تولید گازی طبیعی قطر را از ۷۷ میلیون تن کنونی به ۱۲۶ میلیون تن در آغاز سال ۲۰۲۷ میلادی افزایش دهد.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، در سایه افزایش موج تورم جهانی و کاهش تزریق انرژی، کارشناسان پیش بینی می کنند که قطر از طریق گسترش میدان گازی شمال و افزایش تولید گاز طبیعی خود بتواند خلاء کمبود انرژی را در سطح جهان پر کند.

این میدان بزرگ گازی که بین ایران و قطر مشترک است به عنوان بزرگترین میدان گازی دارای ۵۰.۹۷ ترلیون متر مکعب گاز است.

U.S. Energy Information Administration - EIA - Independent Statistics and  Analysis

«عبدالله الخاطر» کارشناس مسائل اقتصادی و بازرگان قطری در این زمینه به شبکه خبری الجزیره گفت: انرژی اساسی ترین موضوع برای اقتصاد جهانی است. همه کشورهای جهان این موضوع را درک کرده اند. تاثیر انرژی بر روی اقتصاد به ویژه پس از جنگ اوکراین و کاهش صادرات روسیه و افزایش قیمت انرژی آشکار شده است.

وی افزود گسترش میدان گازی شمال در مرحله نخست به سود اقتصاد قطر است و درآمدهای این کشور را افزایش می دهد و برای این کشور ارز آوری خوبی خواهد داشت. همچنین توسعه میدان گازی شمال به سود اقتصاد جهانی هم است که در سال های اخیر از کمبود انرژی رنج می برد. قطر می تواند در بازارهای جهانی به ویژه در بازارهای اروپایی، انرژی مورد نیاز کشورها را تامین کند.

«عبدالعزیز الحمادی» کارشناس مسائل اقتصادی نیز بر این باور است که توسعه میدان گازی شمال سبب رشد اقتصاد بومی قطر خواهد شد و درآمدهای مالی این کشور را در سال های آینده تقویت خواهد کرد و تاثیرات مثبتی را در بخش های مختلف اقتصادی آن موجب می شود.

وی معتقد است این اقدام سبب افزایش تقاضا برای برای گاز قطر می شود. تلاش شرکت های جهانی برای عقد قرار داد با هدف توسعه میدان گازی شمال هم بیانگر اهمیت این میدان و مقدار تاثیر اقتصاد قطر بر روی اقتصاد جهانی است.

پایان/

۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =