ظهور چین به عنوان قدرت تجارت جهانی LNG

پکن از یک واردکننده خالص گاز مایع به یک فروشنده بین المللی سوخت مدل تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد، واردکنندگان چینی گاز طبیعی مایع (LNG) در تلاش برای تقویت حضور پکن در بازار جهانی LNG، قراردادهای جدیدی را با تامین کنندگان جهانی منعقد کرده اند.

این خبرگزاری افزود که تاجران چینی گاز در حال راه‌اندازی میزهای تجاری جدید یا توسعه دفاتر موجود در سنگاپور و لندن هستند. همین امر چینی ها را در رقابت مستقیم با شرکت‌های سنگین وزن LNG مانند شل، بی‌پی، توتال انرژی و اکوینور قرار داده‌ است.

تاجران و تحلیلگران به این خبرگزاری عنوان داشتند که واردکنندگان چینی همچنین میزان قراردادهای بلندمدت LNG با قطر و تامین کنندگان ایالات متحده را از اواخر سال ۲۰۲۲ تقریباً ۵۰ درصد افزایش داده اند و به بیش از ۴۰ میلیون تن در سال رسانده اند. آن ها قصد دارند حجم بیشتری از LNG را اضافه کنند و در کنار افزایش معامله با این دو کشور، بر تجارت با عمان، کانادا و موزامبیک نیز تمرکز کرده اند.

بر اساس این گزارش، به نقل از مشاور Poten & Partners، انتظار می‌رود شرکت‌های چینی تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۱۰۰ میلیون تن LNG در سال قرارداد ببندند.

 ظهور چین به عنوان قدرت تجارت جهانی LNG

واردات فزاینده LNG این کشور را از ژاپن پیش انداخته و به بزرگترین واردکننده سوخت در جهان تبدیل کرده است.

حجم زیادی از LNG از نیروگاه های روسیه در شرق دور و منطقه قطب شمال به چین می رسد.

کارشناسان می گویند که تولید داخلی رو به رشد پکن و گاز منتقل شده آسیای مرکزی و روسیه از طریق لوله به اندازه کافی ظرفیت سوختی را فراهم می کند تا شرکت های گاز چینی بتوانند محموله های ایالات متحده و سایر محصولات را معامله یا مبادله کنند.

«توبی کوپسون» رئیس تجارت جهانی Trident LNG مستقر در شانگهای، به رویترز اظهار داشت: ما شاهد تغییر پارادایم در شرکت‌های چینی از واردکننده خالص کامل به یک بازیگر تجاری بین‌المللی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد که شرکت های دولتی پتروچاینا، سینوپک، گروه سینوکم و CNOOC در حال حاضر به طور فعال نوسانات را برای سرمایه گذاری در پرتفوی بلندمدت خود معامله می کنند.

«جیسون فیر» از مدیران Poten & Partners نیز عنوان داشت که در آینده ممکن است چین به یک فروشنده فصلی برای صادرات گاز مایع و انرژی به مکان‌هایی مانند آسیای جنوب شرقی، کره جنوبی و ژاپن و همچنین اروپا تبدیل شود.

پایان/

۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =