سود هنگفت چین از صنعت ساخت نفتکش

بحران انرژی با سه برابر کردن سفارش ها موجب افزایش شدید سود شرکت های چینی سازنده نفتکش و کشتی حمل گاز مایع شده است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» با استناد به ارقام و آمار موسسه داده‌های کشتیرانی «Clarksons Research» آورده است که کارخانه‌های کشتی‌سازی چین در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار سفارش برای ساخت کشتی‌های حامل گاز طبیعی مایع (LNG) دریافت کردند.

بر اساس این گزارش، قراردادهای تانکر LNG چین در سال جاری تاکنون سه برابر شده و به ۴۵ موردسفارش رسیده است. حجم سفارش ها تا اواخر نوامبر در مجموع به ۶۶ کشتی بالغ شده است. این در حالی است که سهم چین به ۳۰ درصد از قراردادهای جهانی ساخت حامل LNG افزایش یافته است. سال گذشته سهم چین تنها ۹ درصد بوده است.

ارزش این سفارش ها ۹.۸ میلیارد دلار برآورد شده که حدود یک پنجم کل ارزش سفارش ساخت تانکر LNG در سال جاری است.

سود هنگفت چین از صنعت ساخت نفتکش

این گزارش خاطرنشان می کند که شرکت های جهان امسال با تقاضای بی سابقه برای تانکرهای LNG جدید همراه بوده اند و در مجموع تعداد کل سفراش ها ۱۶۳ مورد به ارزش نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار بوده است.

افزایش تقاضا در حالی رخ می دهد که کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای واردات گاز از خط لوله روسیه هستند که به دلیل تحریم ها و تلاش برای کاهش اتکا به انرژی روسیه کاهش یافته است.

تحلیلگران به ناتوانی کره جنوبی در پذیرش دستورات جدید برای توضیح افزایش کمیسیون های چینی اشاره کرده اند.

سود هنگفت چین از صنعت ساخت نفتکش

سئول که به طور سنتی بزرگترین تولید کننده کشتی های حامل LNG شناخته می شود، تاکنون حدود دو سوم ناوگان تانکرهای LNG جهان را ساخته است. با این حال، کارخانه ‌های کشتی‌سازی آن امسال به‌طور کامل توسط کمیسیون‌ هایی از بزرگترین صادرکننده سوخت جهان همچون قطر، رزرو شده‌اند، زیرا این کشور برای توسعه بهره برداری از میدانگازی واقع در شمال این کشور برنامه بلندپروازانه ای را تدارک دیده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که کارخانه‌های کشتی‌سازی چینی هم بیشتر سفارش‌ها را از شرکت های داخلی دریافت کردند، اما این صنعت قادر شد تا ۱۹ سفارش را هم از خارج کشور جذب کند.

تحلیلگران انتظار دارند که روند افزایشی کنونی برای دریافت کشتی های جدید LNG به گسترش صنعت کشتی سازی چین کمک می کند.

«لی یائو» بنیانگذار شرکت مشاوره SIA Energy، به رویترز گفت از آنجایی که بیشتر تاجران گاز چینی به کارخانه‌های کشتی‌سازی محلی سفارشات خود را ارائه می دهند، در نهایت کل این صنعت رشد می کند.

پایان/

۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =