خط لوله گاز پاکستان استریم

روسیه با پاکستان بر سر تامین انرژی به توافق رسید و علاوه بر احداث خط لوله گاز، از این به بعد مسکو نفت خام خود را با تخفیف به اسلام آباد می فروشد.

به گزارش تحریریه، در چند ماه اخیر به دنبال کاهش و قطع صادرات گاز روسیه به اوکراین موجب شد تا بازار انرژی به ویژه گاز دچار تلاطم زیادی شود. کشورهای اروپایی با هدف پرکردن انبارهای خود تا قبل از فرارسیدن فصل سرد بسیار فعال شدند. همین امر موجب شد تا محموله های گاز مایع در جهان با قیمتی فراتر از توان کشورهای فقیر فروخته شود و به همین دلیل تقریبا همه محموله ها به سمت اروپا روانه شود.

این اتفاق موجب شد تا دسترسی کشورهایی همچون پاکستان به محموله های گاز مایع در بازار کوتاه شود زیرا اسلام آباد قادر نیست با قیمت های بالا گاز مایع را تهیه کند.

البته این کشور سال ها قبل می توانست با تکمیل خط لوله گازی صلح از ایران مانع بروز کمبود انرژی در کشورش شود. اسلام آباد آن زمان تحریم های آمریکا را دلیل کنار کشیدن از این پروژه اعلام کرد.

اکنون تحولی بزرگ در زمینه تامین انرژی پاکستان رخ داده است.

«موسادیک مالک» وزیر نفت پاکستان، چندی قبل در صدر یک هیئت دولتی برای مذاکره بر سر قرارداد نفتی به مسکو رفت. وی اکنون اعلام کرد که روسیه نفت، بنزین و گازوئیل را با تخفیف قیمتی در اختیار پاکستان قرار خواهد داد.

خط لوله گاز پاکستان استریم

او قیمت نفت با تخفیف را مشخص نکرد یا اینکه آیا واردات با سقف قیمتی ۶۰ دلاری در هر بشکه که اتحادیه اروپا و کشورهای گروه ۷ برای نفت دریای روسیه از این هفته اعمال کردند، مطابقت خواهد داشت یا خیر.

مالک در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که مذاکرات با مسکو موثرتر از آنچه که انتظار داشت، انجام شد. وی خاطر نشان کرد که کشورش به دنبال مذاکره با روسیه برای قراردادهای بلندمدت برای واردات گاز طبیعی مایع (LNG) است زیرا در حال حاضر هیچ تامین کننده پایداری برای پاکستان وجود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: دولت روسیه در حال ساخت تاسیسات جدید LNG است و به پاکستان پیشنهاد داده تا مذاکرات در مورد قراردادهای بلندمدت را برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ آغاز کند.

خط لوله گاز پاکستان استریم

به گفته این مقام پاکستانی، مسکو همچنین علاقه مند به تامین گاز طبیعی این کشور نیز است و اکنون در حال مذاکره برای ساخت خط لوله گاز پاکستان استریم و پروژه خط لوله بزرگ دیگری است.

پاکستان، به عنوان پنجمین کشور پرجمعیت جهان، با کمبود شدید انرژی دست و پنجه نرم می کند. افزایش قیمت جهانی نفت و گاز هم این وضعیت را تشدید کرده است. واردات سوخت به دلیل افزایش تقاضا در اتحادیه اروپا، پنج تا ده برابر گران تر از قبل شده است.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =