اتحادیه گازی آسیای مرکزی، ایران هم هست؟

روسیه به دنبال تشکیل یک اتحادیه گازی در آسیای مرکزی است که می تواند نقشی خاص در کارتل آینده بازی کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» نوشت، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد این کشور در حال گفت وگو درباره ایجاد یک «اتحادیه گازی» به همراه قزاقستان و ازبکستان است که به سه کشور اجازه می ‌دهد تا مبادلات گازی خود را هماهنگ کرده و جریان گاز را کارآمدتر کنند.

جمهوری اسلامی ایران که دارنده دومین ذخایر گازی بین المللی است در این باره فعال نیست و هنوز نمی داند که باید چه نقشی را برعهده بگیرد.

این طرح اولین بار چند روز قبل توسط «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد شد که گفت ابتکار عمل فوق از سوی همتای روسی او، ولادیمیر پوتین پیگیری شده است.

پسکوف این موضوع را تایید کرد و گفت که این طرح هماهنگی بیشتر بین سه کشور، همراه با توسعه زیرساخت های مصرف گاز و حمل و نقل برای بازارهای داخلی آنها را پیش بینی می کند.

اتحادیه گازی آسیای مرکزی، ایران هم هست؟

وی افزود: آنچه رئیس جمهور پوتین در ذهن دارد، ایجاد یک مکانیسم هماهنگی در مرحله اول است. شاید - برای تحقق این امر نیاز است تا با ایجاد نوعی جایگاه حقوقی برای تسهیل همکاری بین سه کشور مورد بحث قرار گیرد.

این مقام خاطرنشان کرد که هم قزاقستان و هم ازبکستان دارای اقتصادهای در حال توسعه سریع هستند و تقاضای داخلی برای گاز رو به رشد است. همچنین، هر سه کشور گاز خود را در بازارهای خارجی می فروشند و ممکن است از هماهنگی سود ببرند.

«الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه نیز در مورد این پروژه اظهار نظر کرد و گفت که این پروژه دارای پتانسیل بالایی است و می تواند در زمینه صادرات گاز به خارج از اتحادیه نیز به کار گرفته شود.

روسیه، قزاقستان و ازبکستان از زمان اتحاد جماهیر شوروی عملاً یک سیستم واحد حمل و نقل گاز داشته اند. نواک به خبرنگاران گفت: ما پتانسیل زیادی برای همکاری متقابل در زمینه تامین گاز، فرآوری آن و صادرات به مقاصد دیگر داریم.

وی افزود که چین ممکن است به یکی از این مقاصد تبدیل شود.

این سه کشور توسط سیستم خط لوله گاز آسیای مرکزی، شبکه ای از مسیرهای گاز طبیعی تحت کنترل گازپروم، که از ترکمنستان و در خاک ازبکستان و قزاقستان به روسیه کشیده می شود، به هم متصل می شوند. خط لوله جداگانه ای به نام آسیای مرکزی – چین، از ازبکستان و قزاقستان در مسیر خود از ترکمنستان به چین عبور می کند.

پایان/

۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =