صادرات گاز مایع آمریکا به اتحادیه اروپا

ایالات متحده توانست در بحبوحه کاهش جریان گاز از روسیه، رتبه دوم صادرات گاز به اتحادیه اروپا را پس از نروژ کسب کند.

به گزارش تحریریه، یکی از اهداف واشنگتن در راه اندازی جنگ اوکراین محقق شد و این کشور توانست با دور کردن مسکو از اروپا، برای گاز تولیدی خود مشتری بزرگ و بلندمدتی را دست و پا کند.

«والدیس دامبروسکیس» معاون کمیسیون اروپا در یک کنفرانس اقتصادی در لتونی اعلام کرد که ایالات متحده به دلیل افزایش تحویل LNG به اتحادیه اروپا پس از کاهش عرضه از سوی روسیه، به دومین تامین کننده گاز برای کشورهای این بلوک تبدیل شده است.

وی گفت: ما موفق شده ایم ساختار تامین کنندگان خود را به طور کامل بازسازی کنیم. نروژ اکنون بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا است و پس از آن آمریکا گاز طبیعی مایع را برای ما تامین می کند.

تا قبل از امسال، روسیه بزرگترین تامین کننده گاز بلوک اروپایی بود و تقریباً ۴۰ درصد از نیازهای منطقه را پوشش می داد. با این حال، پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین و تحریم های غرب، عرضه از سوی روسیه به حدود ۹ درصد از کل واردات اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

صادرات گاز مایع آمریکا به اتحادیه اروپا

ایالات متحده در سال گذشته با پشت سر گذاشتن الجزایر به سومین تامین کننده بزرگ اتحادیه اروپا تبدیل شد. در سال ۲۰۲۲ صدور محموله ‌های گاز مایع LNG آمریکا به اروپا بیشتر شد و اکنون تقریباً نیمی از کل خرید LNG این بلوک از سوی ایالات متحده تامین می شود.

در چنین شرایطی آمریکا گاز مایع خود را با قیمتی به مراتب بالاتر از قبل و حتی چند برابر قیمت گازی که روسیه به اروپا می فروخت، به اتحادیه تحویل می دهد. برخی واشنگتن را به خاطر سوء استفاده از بحران انرژی در قاره سبز بابت افزایش هزینه تحویل LNG مورد انتقاد قرار می دهند.

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =