ادامه بحران گاز اروپا تا ۲۰۲۴

آژانس بین المللی انرژی می گوید شاید در تابستان سال آینده عرضه کافی برای پر کردن مجدد انبارهای اروپا وجود نداشته باشد که این امر ذخیره سازی برای ۲۰۲۴ را به خطر بیندازد.

به گزارش تحریریه، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدید خود درباره آینده بازار انرژی اعلام کرد که بحران انرژی در اتحادیه اروپا ممکن است تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

بر اساس این سند، آژانس فوق انتظار دارد کمبود گاز در زمستان ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هم وجود داشته باشد زیرا کشورهای اروپایی ممکن است نتوانند در ماه های تابستان انبارهای ذخیره سازی را دوباره پر کنند.

ادامه بحران گاز اروپا تا ۲۰۲۴

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که پر کردن ذخایر گاز در سال جاری از عوامل کلیدی بوده که ممکن است در سال ۲۰۲۳ تکرار نشوند. به عنوان نمونه تحویل گاز از طریق خط لوله روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ با وجود کاهش به دلیل تحریم‌ها و مشکلات فنی به سطح قبلی نزدیک بود.

این منطقه همچنین از واردات کمتر گاز طبیعی مایع (LNG) چین در ده ماهه اول سال ۲۰۲۲ سود برد زیرا روسیه گاز طبیعی بیشتری را از طریق خطوط لوله به چین انتقال داد. همین امر باعث آزاد شدن LNG در بازار جهانی شد و به اتحادیه اروپا اجازه داد کاهش تحویل گاز روسیه را با افزایش خرید LNG جبران کند.

تحلیل جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در صورت توقف کامل انتقال گاز خطوط لوله روسیه به اتحادیه اروپا و احیای واردات LNG چین به سطح سال ۲۰۲۱، اروپا با شکاف چالش‌برانگیز عرضه و تقاضا در حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب در طول دوره کلیدی برای پرکردن انبارها یعنی در تابستان مواجه شود. این شکاف می‌تواند حدود نیمی از گاز مورد نیاز برای پر کردن مکان‌های ذخیره‌سازی تا ۹۵ درصد ظرفیت تا شروع فصل گرمایش ۲۰۲۴-۲۰۲۳ باشد.

Gazprom Sets Out Challenges for Resuming Normal Nord Stream Flow - Bloomberg

«فاتح بیرول» رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت که زمستان پیش رو ممکن است بسیار سخت تر از زمستان سال آینده باشد.

وی هشدار داد: وقتی به آخرین روندها و تحولات احتمالی در بازارهای جهانی گازو اروپا نگاه می کنیم، می بینیم که اروپا در زمستان آینده با چالش شدیدتری روبرو خواهد شد.

او پیشنهاد داد که برای جلوگیری از بدتر شدن بحران، دولت‌های اروپایی باید کوشش خود را برای کاهش ساختاری تقاضای گاز در سراسر این منطقه افزایش دهند.

پایان/

۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 22576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =