راه حل عجیب وزیر آلمانی برای مشکل کمبود گاز

وزیر اقتصاد آلمان خواستار لغو ممنوعیت استخراج گاز شیل در این کشور برای تأمین بخشی از نیاز این کشور به این حامل انرژی شد.

به گزارش تحریریه، به نقل از تاس، کریستین لیندنر، وزیر اقتصاد آلمان، طی یک مصاحبه گفت که این کشور باید موضوع استخراج گاز شیل با استفاده از فناوری شکست را در دستورکار قرار دهد. این اقدام هم اکنون در آلمان ممنوع است.

این فناوری شامل تزریق با فشار آب و مواد شیمیایی به صخره‌های شیل و استخراج نفت و گاز از آنهاست. این فناوری در دهه ۱۹۶۰ در آلمان مورد استفاده قرار می‌گرفت و هم‌اکنون یک سوم گاز مورد نیاز آلمان با استفاده از فناوری شکست از طریق برداشت از میادین متعارف و غیرشیل تأمین می‌شود.

از سال ۲۰۱۱ اما انجام عملیات شکست در میادین شیل و نامتعارف برای برداشت حامل‌های انرژی که نیازمند انجام حفاری افقی است، ممنوع شد؛ چراکه به آلودگی گسترده آب و حتی بروز زمین‌لرزه منجر می‌شد.

لیندنر می‌گوید: ما ذخایر گاز قابل توجهی در آلمان داریم که می‌تواند بدون ایجاد خطر برای منابع آب آشامیدنی استخراج شود.

وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید: بی‌مسئولیتی است که به خاطر تعهدات ایدئولوژیک از استخراج گاز به روش شکست خودداری کنیم.

به گفته این مقام آلمانی در بسیاری از میادین گازی این کشور امکان تولید گاز وجود دارد و آلمان می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز خود را با برداشت از میادین داخل این کشور تأمین کند که با توجه به شرایط کنونی در بازار جهانی مفید است.

کاهش شدید واردات گاز از روسیه بحران بی‌سابقه‌ای را در آلمان و به طور کلی اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. درگیری نظامی روسیه با اوکراین باعث تحریم همه‌جانبه غرب علیه مسکو شده و در این بین نفت و گاز این کشور نیز هدف قرار گرفته است که این مسئله به افزایش قیمت نفت و گاز در اتحادیه اروپا و بازار جهانی منجر شده است.

در ماه آوریل رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان و وزیر انرژی این کشور به خاطر نگرانی‌های زیست‌محیطی موضوع برداشت گاز شیل در این کشور با استفاده از عملیات شکست را رد کرد.

هابک تأکید کرد که سال‌ها طول خواهد کشید تا امکان دریافت مجوز و تولید گاز به این روش در آلمان فراهم شود.

منبع: مهر

پایان/

۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 22512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =