نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان تعطیل نمی‌شوند

بحران انرژی آلمان را وادار به بازنگری در سیاست‌های انرژی کرده است و به همین دلیل سه نیروگاه هسته‌ای این کشور برخلاف برنامه ریزی ها تعطیل نمی شوند.

به گزارش تحریریه، بحران انرژی آلمان را وادار به بازنگری در سیاست‌های انرژی کرده است. یکی از موضوعات حساس که در بستر اتحادیه اروپا نیز مورد بحث و جدل سیاسی و حزبی قرار می‌گیرد، پایان کار سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده آلمان است.

صدراعظم آلمان در یکی از مواضع جنجالی خود به وزارت‌های مربوطه دستور داده است که فعالیت این سه نیروگاه طبق برنامه قبلی تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف نشده و این موعد به نیمه آوریل ۲۰۲۳ موکول شود.

 نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان تعطیل نمی‌شوند

🖊 دعوای حزبی بر سر ادامه فعالیت سه نیروگاه هسته‌ای

حزب FDP و سبزها در مورد اینکه آیا سه نیروگاه هسته‌ای به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر، و مدت زمان ادامه این فعالیت، چندین روز به بحث و گفتگو پرداختند.

در طرحی که وزیر اقتصاد، رابرت هابک ارائه داده بود، تنها نیروگاه هسته‌ای ایزار ۲ در بایرن و نکاروستهایم ۲ در بادن-وورتمبرگ باید در حالت آماده‌باش (رزرو) قرار می‌گرفتند و در صورت لزوم تا اواسط آوریل به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

سبزها در کنفرانس حزبی خود بار دیگر ادامه فعالیت راکتور هسته‌ای امسلند را پس از سال ۲۰۲۲ رد کردند.

از سوی دیگر، FDP بر ادامه فعالیت نیروگاه هسته‌ای امسلند تا بهار ۲۰۲۴ اصرار داشت. حتی می‌گفتند در صورت لزوم، نیروگاه‌های هسته‌ای که قبلا تعطیل شده‌اند نیز باید دوباره فعال شوند.

پس از هفته‌ها بحث بر سر عدم تعلیق سه نیروگاه هسته‌ای باقی مانده، صدراعظم آلمان، «اولاف شولتس» طی نامه‌ای در این زمینه به وزیر اقتصاد، وزیر محیط زیست و وزیر دارایی خواستار فرآهم شدن مبنای قانونی این اقدام شد.

لیندنر رئیس حزب FDP از تصمیم شولتس استقبال کرد. لیندنر گفت: به نفع کشور ما و اقتصاد آن است که تمام ظرفیت های تولید انرژی در این زمستان را حفظ کنیم.»

EXPLAINER: Why Germany is delaying its nuclear shutdown

گروه پارلمانی SPD نیز با این موضوع موافقت کرد. «کاتیا ماست» مدیر پارلمانی گروه پارلمانی SPD در توییتر نوشت: صدراعظم از اختیارات خود برای تعیین دستورالعمل‌ها و ارائه راه‌حل مناسب و عمل‌گرایانه برای انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند. اکنون باید تمام نیروی خود را صرف گسترش انرژی های تجدیدپذیر کنیم.

اما سبزها منتقد این موضوع بودند و خواستار گفتگوهای بیشتر و از دور خارج شدن انرژی هسته‌ای هستند. روسای گروه‌ پارلمانی این حزب اظهار داشتند: اکنون ما با گروه پارلمانی خود درباره نحوه برخورد با تصمیم صدراعظم بحث خواهیم کرد. مایه تاسف است که شولتس و SPD ظاهرا آماده هستند تا نیروگاه هسته‌ای امسلند را در حالت آماده باش قرار دهند. در حالی که هیچ دلیل واقع‌گرایانه یا فنی برای این کار وجود ندارد».

«ریکاردا لانگ» رئیس مشترک حزب، به خبرگزاری dpa گفت: نیروگاه هسته‌ای امسلند برای ثبات شبکه (برق) ضروری نیست.

«فردریش مرتس» رئیس CDU نیز از تصمیم صدراعظم این کشور انتقاد کرد. وی به روزنامه «ولت» گفت: ادامه فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای تا اواسط آوریل ۲۰۲۳ کافی نیست. مارکوس زودر، نخست وزیر بایرن در توییتر نوشت: این راه حلی برای اختلاف چراغ راهنمایی است، نه راه‌حلی برای مشکل برق آلمان.

منبع: اورآسیاپست

پایان/

۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 22678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =