زوال اروپا از اوکراین شروع می شود

تحلیلگر سرشناس جهان عرب اعتقاد دارد تحولات میدانی اخیر در اوکراین نشان داد بایدن، کشورهای اروپایی و اوکراین را وارد جنگی کرده که پیروزی در آن غیرممکن است و شاید این جنگ به ویرانی قاره اروپا و بر هم خوردن امنیت و اقتصاد و ثبات آن منجر شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، هنگامی که «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان و رئیس گروه هفت به چین سفر می کنند و از «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور می خواهند از روابط قوی خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای پایان دادن به جنگ روسیه و تهدید به جنگ هسته ای و برقراری صلح استفاده کند، بیانگر آن است که ائتلاف اروپایی- آمریکایی در این جنگ در حال از هم پاشیدن است و دستیابی به پیروزی در این جنگ برای آن ها دشوار شده است.

صدر اعظم آلمان بدون هماهنگی و مشورت با دولت و رهبران آمریکایی نمی توانست به چین سفر کند. تحولات میدان های نبرد به ویژه پس از حمله موشکی روسیه به زیرساخت های اوکراین در کی‌یف و دیگر شهرها و قطع برق و آب و ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه در واکنش به حمله به ناوگان روسیه در شبه جزیره کریمه همه نشان داد آمریکا کشورهای اروپایی و اوکراین را در جنگی وارد کرده که پیروزی در آن ناممکن است؛ این جنگ احتمال دارد به ویرانی قاره اروپا و بر هم خوردن امنیت، اقتصاد و ثبات این قاره برای سال ها و شاید دهه های آینده منجر شود.

زوال اروپا از اوکراین شروع می شود

روزنامه رای الیوم در ادامه آورده است، کشورهای اتحادیه اروپا بزرگترین بازنده تحریم های شکست خورده آمریکا علیه روسیه هستند. این تحریم ها نتایج معکوسی به دنبال داشته است و شاید این تحریم ها به سود اقتصاد روسیه تمام شود. در نتیجه این تحریم ها اتحاد کشورهای اروپایی از هم پاشیده است و آنها نمی توانند برای مقابله با کمبود انرژی و تامین آن از کشورهای دیگر تصمیم یکپارچه ای بگیرند.

اکنون کشورهای اروپایی به دنبال پایان دادن به جنگ اوکراین هستند. شاید عذرخواهی زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و ضمانت او درباره استفاده نکردن از گذرگاه های صادرات غلات برای بمباران سرزمین های روسیه و ناوگان این کشور در شبه جزیره کریمه نخستین امتیاز وی در این جنگ است. دور از ذهن نیست که او امتیازهای دیگر و بزرگتری را هم در روزهای آینده بدهد.

زوال اروپا از اوکراین شروع می شود

در بخش دیگری از تحلیل عطوان می خوانیم: در حالی که دولت انگلیس به عنوان همپیمان قابل اعتماد آمریکا در جنگ اوکراین به دلیل اوضاع ناگوار اقتصادی، کمک خود را به کشورهای فقیر جهان به مدت ۲ سال به حالت تعلیق در می آورد و دولت آمریکا مخالف کاهش قیمت گاز این کشور برای اروپایی ها است، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده که روسیه و ترکیه تصمیم گرفته اند که به طور مجانی غلات را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

او گفت پوتین وعده داده است که ۵۰۰ هزار تن گندم به طور مجانی در اختیار کشورهای جیبوتی، سومالی، سودان قرار دهد. این اقدام برای آمریکا و همپیمانان آن شوکه کننده است و آنها را در شرایط بغرنجی قرار خواهد داشت زیرا با این اقدام جهان سوم در نتیجه جنگ اوکراین در کنار روسیه قرار می گیرد.

پایان/

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22605

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =