مصر از ایران یاد بگیرد

عبدالباری عطوان با اشاره به بحرانی شدن روابط مصر و رژیم صهیونیستی، به قاهره توصیه کرد که برای بازیابی جایگاه خود در جهان عرب و اسلام از تجربه ایران در خنثی کردن تحریم ها و رسیدن به خودکفایی در زمینه تسلیحات و مواد غذایی و تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه ای بهره ببرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «عبد الباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، این روزها خبرهایی درباره بحرانی شدن روابط مصر و رژیم اسرائیل مطرح می شود. منابع آگاه اعلام کرده اند طی هفته های گذشته تماس های سری میان ایران و مصر برای از سرگیری روابط صورت گرفته است. با وجود سکوت رسمی مصر در این زمینه بازهم بسیاری از شاخص ها این گمانه زنی را تقویت می کند.

نخستین شاخص در این زمینه آن است که بسیاری از رسانه ها و شبکه های تلویزیونی رژیم اسرائیل، حمله های سختی را علیه مقامات مصر آغاز کردند. در این زمینه روزنامه «اسرائیل هیوم» و شبکه هفتم تلویزیون این رژیم به بهانه ایجاد مانع در سفر شهروندان و بازرگانان مصر به سرزمین های اشغال شده به دولتمردان مصر حمله کردند. دومین شاخص در این زمینه آن است که مصر 11 خلبان اسرائیلی را که حریم هوایی مصر را نادیده گرفتند از این کشور اخراج کرد. مقامات مصر مخالفت خود را با سوخت گیری این هوپیماها برای بازگشت به سرزمین های اشغالی اعلام کردند، این یک رویداد بی سابقه است. شاخص سوم حضور رسانه های رژیم اسرائیل در نشست آب و هوایی «شرم الشیخ» بود که در هفته گذشته برگزار شد. رئیس رژیم اسرائیل مدت زمان کوتاهی در این نشست شرکت کرد، اما به رسانه های این رژیم اجازه داده نشد که با آزادی کامل با شهروندان مصر ارتباط برقرار کنند.

Eleven Israeli Pilots Stuck in Egypt After Entry Without Valid Visas

شاخص دیگر تحول آن است که بیشتر سفرهای سری مقامات امنیتی رژیم اسرائیل به مصر برای بهبود روابط میان دو طرف با شکست روبرو شده است. پنجمین موضوع به گزارش شبکه هفتم تلویزیون اسرئیل اختصاص دارد که برنامه ای را درباره تنگناه هایی که گردشگران اسرائیلی در منطقه گردشگری شرم الشیخ و دیگر مناطق گردشگری مصر با آن روبرو هستند، اختصاص داد. به طوری که در این سفرها، مقامات امنیتی مصر دوربین های آنها را می گیرند تا آنها با استفاده از این دوربین ها علیه مصر جاسوسی نکنند. شاخص ششم انتشار اخبار و گزارش هایی در رسانه های مصر است که در آنها از مقامات در مورد حمله به ارتش مصر انتقاد می شود، هدف آنها تحت فشار قرار دادن رهبران مصر است. شاخص هفتم هم حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در نشست الجزایر است. در این نشست، اشغال سرزمین های فلسطین از سوی رژیم اسرائیل محکوم و از مقاومت فلسطین حمایت شد و نسبت به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و خطرات آن هشدار داده شد. این موضوع در شرایطی اهمیت بیشتری می یابد که الجزایر عضوی از محور مقاومت است و برای جلوگیری از نفوذ رژیم اسرائیل به قاره آفریقا تلاش گسترده ای می کند و تصمیم اتحادیه افریقا برای دادن عضو ناظر به رژیم اسرائیل مخالفت کرده است.

روزنامه رای الیوم الیوم در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، برخی ها بحث می کنند که روابط مصر و رژیم اسرائیل این روزها قوی است و میان ارتش اسرائیل و مصر در سینا هماهنگی وجود دارد. این در ظاهر درست است، اما در پشت پرده، موضوع متفاوتی برقرار است زیرا پژوهش های نظامی رژیم اسرائیل، ارتش مصر را یکی از بزرگترین خطرات برای این رژیم به شمار می آورد. از این رو، رهبران اسرائیل تلاش می کنند به طور کلی مصر و ارتش آن را تضعیف سازند. این در حالی است در دکترین ارتش مصر هم اسرائیلی خطر بزرگ برای امنیت ملی مصر و کشورهای عربی قلمداد شده است.

 مصر از ایران یاد بگیرد

عبدالباری عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: ما به خوبی این موضوع را درک می کنیم که شرایط اقتصادی مصر بسیار ناگوار است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم کمک های خود را قطع کرده اند و کمک اندکی به مصر ارائه می کند. اما با قاطعیت این موضوع را مطرح می کنیم که تنها راه حل برای پشت سرگذاشتن این بحران ها از سوی مصر آن است که مصر جایگاه خود را در میان امت عربی بازیابد و با اشغالگری های رژیم اسرائیل مقابله کند و به حمایت از مقاومت فلسطین بپردازد. باید تجربه ایران با وجود تحریم ها و رسیدن این کشور به خودکفایی در زمینه تسلیحات و مواد غذایی و تبدیل آن به یک قدرت بزرگ منطقه ای به الگویی برای مصر تبدیل شود.

وی افزود: رهبران مصر باید در این مسیر همه مردم مصر و امت عربی و اسلامی را با خود همراه کنند. مردم فلسطین و جهان عرب با دوره تازه ای روبرو خواهند شد که نشانه های آن در مقاومت بی نظیر مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری آشکار شده و این فرصتی برای مصر است که جایگاه و رهبری خود را دوباره به دست بیاورد.

پایان/

۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22939

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      1 0
      کلنگ تر از این عبدالباری کسی رو سراغ نداشتین ؟
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      1 1
      اول باید آب داشته باشی تا بعدا بتوانی به خودکفایی غذایی برسی. مگر ایران این مشکل را حل کرده که مصر از ایران پیروی کند؟ جناب تحلیل گر اگه گفتی کدام کشور در خاور میانه مشکل آب را به بهترین شکل مدیریت کرده؟
    • رضاییان IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      0 1
      بازهم اراجیف و توهم در باب ایران بلد کردن. ایران آب آشامیدنی نداره چیو از ایران یاد بگیره مردک؟!