نشانه‌های شکست سفر بایدن به عربستان

«عبدالباری عطوان» معتقد است سفر بایدن به عربستان و دیدار وی با مقامات کشورهای عربی هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته و این کشورها نه تنها وارد محور ضد ایرانی نمی شوند بلکه شکست سیاست کاخ سفید با رسیدن قیمت نفت به ۱۵۰ دلار اثبات می شود.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: شاهزاده «خالد فیصل» حاکم منطقه مکه از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد. «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور برای استقبال از بایدن در فرودگاه حاضر نشدند. این اقدام یعنی اینکه تلاش شده است تا بایدن رئیس جمهوری آمریکا به حاشیه رانده شده و تحقیر شود.

جو بایدن در شرایطی وارد عربستان شد که او بسیار ضعیف و در حال تسلیم شدن است. 

کنترل بازار انرژی، عادی سازی روابط با اسرائیل و تشکیل ناتوی عربی در مقابل سه محور سفر بایدن به خاورمیانه بود

عطوان افزود: بایدن در حالی وارد عربستان شد که او سه درخواست از سعودی ها داشت. نخستین درخواست وی در زمینه انرژی بود. او برای برنامه ریزی درباره قیمت نفت به عربستان سفر کرده است. او خواستار این بود که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تولید نفت خود را افزایش دهند تا قیمت نفت کاهش یابد. زیرا عربستان سعودی و امارات دارای مقادیر بسیاری نفت هستند. البته امارات از مذاکره با جو بایدن و نشست وی در عربستان کنار کشیده است.

دومین خواسته بایدن از عربستان، عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و ادغام این رژیم در منطقه بود. به نظر می رسد این خواسته یکی از رویاها باشد.

درخواست سوم بایدن هم تشکیل ناتو عربی بود. هدف از تشکیل ناتو عربی مقابله با ایران است. این در حالی است که «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات گفته است که ما سفیر خود را به ایران می فرستیم و روابط خود را با ایران از سر می گیریم و تقویت می کنیم و ما بخشی از محور عربی علیه ایران نخواهیم بود.

طبق این تحلیل، اکنون اختلاف بسیاری میان شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد امارات و محمد بن سلمان درباره موضوع یمن و روابط با مصر و سوریه وجود دارد. مصر هم وارد ناتو عربی نخواهد شد. این کشور هم پس از نشست شهر نقب اعلام کرد که در محور ضدایرانی وارد نخواهد شد.

اکنون تماس های مداومی میان ایران و مصر وجود دارد و نشست هایی میان این دو کشور در مسقط پایتخت عمان برگزار شده است و روابط دو کشور از سرگرفته خواهد شد. وزیر امور خارجه اردن هم گفته است ما با ایران روابط خوبی داریم. 

امارات، مصر و اردن با آمریکا همکاری نمی کنند زیرا در حال بهبود روابط با ایران هستند 
عطوان افزود: با توجه به این مسائل به نظر می رسد سفر بایدن به عربستان و دیدار وی با مقامات کشورهای عربی هیچ نتیجه ای به دنبال نداشته است. او اکنون به رئیس جمهوری شکست خورده تبدیل شده است و محبوبیتش در پایین ترین سطح خود است.

آمریکا در آستانه ورود به جنگ داخلی است و تورم در این کشور به اوج خود رسیده است. در این کشور شکاف به وجود آمده  و ترامپ رئیس جمهوری سابق اعلام کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندید خواهد شد.

آمریکا پیش از این در عراق و افغانستان ناکام بوده و اکنون در اوکراین هم در حال شکست خوردن است. آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وعده حمایت و کمک می دهد در حالی که این کشور اکنون قادر به حمایت از اوکراین در برابر روسیه نیست. 

عطوان عنوان داشت: موضوع دیگر این است که امارات، عربستان، الجزایر و دیگر کشورهای عربی حاضر به خارج شدن از توافق اوپک پلاس نیستند زیرا این توافق سود خوبی را برای این کشورها به دنبال داشته است. قیمت نفت به فراتر از ۱۲۰ دلار رسیده است.

با شکست سفر بایدن به عربستان احتمال دارد قیمت نفت به ۱۵۰ دلار هم برسد. کشورهای تولید کننده نفت در حاشیه خلیج فارس بیشترین سود را از افزایش قیمت نفت و توافق اوپک پلاس خواهند برد. هیچ یک از آرزوهای بایدن تحقق پیدا نخواهد کرد. 

آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وعده حمایت و کمک می دهد در حالی که این کشور اکنون قادر به حمایت از اوکراین در برابر روسیه نیست. 

وی  در بخش پایانی اظهارات خود گفت: موضوع دیگر این است که پوتین رئیس جمهوری روسیه هم طی روزهای آینده به تهران سفر خواهد کرد. او در این سفر توافقنامه های راهبردی را با ایران امضا خواهد کرد.

این سفر نشان خواهد داد که ایران بخش مهمی از محور روسی – چینی و محور بریکس خواهد بود. او در این سفر اعلام خواهد کرد که روسیه در کنار ایران خواهد ماند و توافقنامه های مشترکی را امضا خواهد کرد. به نظر می رسد ایران به موشک های اس ۴۰۰ هم تجهیز خواهد شد.

پایان/

۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 20490

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NG ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      1 0
      این کارشناس به گفته شما از خود ما حقوق می گیرد و طبیعی استکهلم خوشایند ما تحلیل کند. تا این جماعت هم فهمیدن چطور میشه از این کشور کند