بحران اقتصادی در اردن

در حالی که قیمت بیشتر کالاها در اردن افزایش یافته و میانگین بیکاری و فقر به ترتیب ۲۵ درصد و ۲۷ درصد است، بدهی های این کشور هم سر به فلک کشیده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود درباره اوضاع اقتصادی اردن نوشت، اقتصاد اردن در سال جاری با شرایط بسیار سختی روبرو شده است. این اوضاع به دلیل چند عامل از جمله افزایش قیمت نفت و گران شدن مواد غذایی و هزینه های تولید و تورم و فقر نسبت به دو سال گذشته وخیم تر است.

«محمد السعودی» رئیس کمیسیون مالی مجلس نمایندگان ارین کشور می گوید اقتصاد اردن امسال به دلیل پیامدهای منفی ناشی از بحران اوکراین با چالش های بی سابقه ای روبرو است. مدت زمان باقی مانده از سال جاری میلادی هم بسیار سخت خواهد بود. قیمت نفت هنوز هم در حال افزایش است و این قیمت فراتر از ارزیابی های دولت اردن برای تامین بودجه سال ۲۰۲۲ است. با توجه به این موضوع، هزینه واردات نفت خام و دیگر منابع انرژی برای اردن افزایش یافته است.

«اکرم کرمول» رئیس انجمن حمایت از سرمایه گذاری هم به روزنامه العربی الجدید گفت بهبود اوضاع اقتصادی و مقابله با چالش ها نیاز به فراهم کردن فضای مناسب و جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف دارد و تلاش برای حل مشکلات سرمایه گذاران بسیار مهماست.

مشکلات اقتصادی اردن که به طور گسترده ای به واردات از بازارهای جهانی وابسته است، ادامه خواهد داشت. این کشور ۸۵ درصد از مواد غذایی و دیگر کالاهای خود را از خارج وارد می کند.

Jordan posts 2.5% growth in Q1

بطبق بررسی این روزنامه، شاخص قیمت انرژی (زغال سنگ، نفت خام و گاز طبیعی) از رقم ۶۲.۹۲ در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به رقم ۱۱۱.۴۲ در دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است. این رقم افزایش ۷۷ درصدی را نشان می دهد.

افزون بر این، قیمت روغن، هم طی این مدت ۱۲.۵ درصد افزایش داشت. قیمت غلاتی نظیر جو، ذرت، برنج و گندم هم شاهد افزایش ۱۹.۴ درصدی بوده است. قیمت کود شیمیایی هم با افزایش ۱۶۳.۹ درصدی روبرو شده است.

علاوه بر این میانگین فقیر و بیکاری هم به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. میانگین بیکاری به ۲۵ درصد و نسبت فقر فراتر از ۲۷ درصد است.

سایت وزارت دارایی اردن هم اعلام کرد که بدهی داخلی این کشور در نیمه نخست سال جاری به ۱۳.۳۹ میلیارد دینار و بدهی خارجی آن به ۱۵.۲۶ میلیارد دینار رسیده است.

پایان/

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21676

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =