خنجر نفتی - دلاری بن سلمان بر پهلوی بایدن

عربستان سعودی به عنوان مهمترین متحد خاورمیانه ای واشنگتن، اینبار تمایل خود برای پیوستن به بریکس را با رئیس جمهور آفریقای جنوبی در میان گذاشت.

به گزارش تحریریه، «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که عربستان سعودی می خواهد به ائتلاف بریکس بپیوندداین امر نشان دهنده گسترش بالقوه چشمگیر این بلوک در بحبوحه تنش های فزاینده با ایالات متحده بر سر بحران روسیه و اوکراین است.

وی همزمان با پایان سفر دو روزه خود به این پادشاهی، به خبرنگاران درباره تمایل عضویت ریاض به عضویت در بریکس را فاش کرد. این سفر شامل دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد و دیگر رهبران سعودی بود. رامافوزا گفت: ولیعهد تمایل عربستان سعودی برای عضویت در بریکس را ابراز کرد؛ البته آنها تنها کشوری نیستند که این درخواست را دارند.

این بلوک که به نام کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نامگذاری شده است، قرار است سال آینده برای نشست سالانه خود در ژوهانسبورگ ملاقات کند و احتمالا چشم‌انداز توسعه را در دستور کار قرار می دهد، زیرا انتظار می‌رود این بلوک اضافه کردن کشورهایی مانند عربستان سعودی، ترکیه، مصر و الجزایر را بررسی کند.

رامافوزا گفت: کشورهای بریکس قرار است در سال آینده در نشستی به ریاست آفریقای جنوبی تشکیل جلسه دهند و این موضوع در حال بررسی است. در حال حاضر، تعدادی از کشورها رویکردهایی را نسبت به سایر کشورهای عضو اتخاذ کرده‌اند، و ما به آنها پاسخ مشابهی داده‌ایم و گفته ایم این موضوع توسط پنج عضو اصلی بریکس تصمیم گیری خواهد شد.

BRICS Summit 2018: From trade wars to increasing India's footprint,  Narendra Modi has his plate full in Johannesburg-World News , Firstpost

مذاکرات عربستان و آفریقای جنوبی در بحبوحه اختلاف ریاض و واشنگتن بر سر تصمیم اوپک بر سر کاهش ۲ میلیون بشکه ای سهمیه تولید در روز انجام شد. «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، هفته گذشته عربستان سعودی را به عواقبی نامشخص تهدید و این متحد دیرینه واشنگتن را به همراهی با روسیه در بحران اوکراین متهم کرد. قانونگذاران آمریکایی هم خواستار قطع همکاری با عربستان سعودی مانند توقف فروش تسلیحات یا لغو حمایت نظامی شده اند.

در مقابل «سعود الشعلان» شاهزاده سعودی پاسخ تندی به این اظهارات داد و به رهبران غربی هشدار داد که پادشاهی را تهدید نکنند. هرکس موجودیت این کشور و این پادشاهی را به چالش بکشد، همه ما آماده جهاد هستیم. این پیام من برای هر کسی است که فکر می‌کند می‌تواند ما را تهدید کند..

«خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان هم گفت که رهبران سعودی از اتهامات نادرست آمریکا مبنی بر اینکه ریاض در کنار روسیه در برابر اوکراین ایستاده است، متحیر شده اند.

طبق گزارش ها، روسیه، چین و سایر اعضای بریکس در حال تدارک یک ارز ذخیره جهانی جدید هستند که به طور بالقوه تسلط دلار آمریکا را تضعیف می کند. با توجه به اینکه قدرت دلار تا حدی از وضعیت آن به عنوان ارز غالب در بازارهای بین المللی نفت ناشی می شود، اضافه شدن عربستان سعودی به این بلوک پیامدهای بالقوه گسترده ای خواهد داشت.

گزارش ها حاکی از آن است که عربستان سعودی فروش نفت خام به یوان چین را در نظر گرفته است.

اگرچه ایالات متحده و عربستان سعودی متحدان رسمی نیستند، اما شراکت آنها یکی از دیرینه ترین روابط سودمند برای دو طرف در منطقه بوده است. ریاض یکی از خریداران عمده تسلیحات آمریکایی است. ایالات متحده به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، تلاش کرده است تا تولید نفت خام عربستان را با نرخ های بالا به بازارهای بین المللی ادامه دهد.

پایان/

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22292

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =