تنفس مصنوعی به دولت رئیسی، بریکس ارز جدیدی معرفی می کند

تصمیم کشورهای عضو بریکس برای جایگزین کردن ارز واحد به جای دلار و خرید طلا از سوی چین و اعضای بریکس نشان می دهد روبل و یوآن هر روز قدرتمندتر می شوند و شمارش معکوس برای پایان سلطه غرب بر نظام مالی جهانی آغاز شده است.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سفر خود به قاره آفریقا با اعلام کرد در نشست آینده کشورهای عضو بریکس (روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) که در آخر ماه آگوست آینده در آفریقایی جنوبی برگزار خواهد شد ارزی به عنوان جایگزین برای دلار آمریکا، یورو اروپا و استرلینیگ انگلیس اعلام می شود.

این سخنان وی همه به ویژه میزبان آفریقایی لاوروف را شگفت زده کرد زیرا این نخستین بار است که وزیر امور خارجه روسیه در قاره آفریقا درباره شکل گیری ارز یکسان متفاوت، زمان مشخص کرده است.

تنفس مصنوعی به دولت رئیسی، بریکس ارز جدیدی معرفی می کند

با این اقدام نظام مالی جهانی و آمریکا از طریق جایگزین کردن ارز یکسان به جای دلار به چالش کشیده می شود. اگر درخواست کشورهایی نظیر عربستان، مصر، ایران، نیجریه و ونزوئلا برای پیوستن به گروه بریکس را هم در نظر بگیریم مشخص می شود که نظام مالی جدید و ارز آن از پشتوانه بسیار بزرگی برخوردار خواهد بود.

اگرچه دلار آمریکا ستون فقرات نظام مالی غرب را شکل می داد و واشنگتن برای سرپوش نهادن بر ناتوانی مالی خود اقدام به چاپ هزاران میلیارد دلار می کند، اما اکنون کشورهای عضو بریکس به سرعت برای خرید مقدار زیادی از طلا برای پشتیانی از ارز خود از جمله یوان چین و روبل روسیه و ارز یکسان کشورهای عضو بریکس اقدام می کنند.

چین در سال گذشته میلادی ۵۲۴ هزار تن طلا از سوئیس به ارزش ۳۳ میلیارد دلار خریداری کرده است. همچنین این کشور ۶.۶ تن طلا از روسیه خریداری کرده است. این خریدها سبب شده است که ذخایر طلای چین به ۲ هزار و ۱۰ تن برسد. این کشور اکنون پس از روسیه در رتبه ششم ذخایر طلا در جهان قرار دارد. روسیه هم با داشتن ۲ هزار و ۲۹۹ تن ذخیره طلا در رتبه پنجم را در اختیار دارد. در این فهرست آمریکا با داشتن ۸ هزار و ۱۳۳ تن در رتبه نخست جای دارد. به اعتقاد ناظران اقتصادی چین اگر با روند کنونی به افزایش میانگین ذخایر طلای اقدام کند این کشور در کنار روسیه و دیگر کشورهای عضو بریکس در سال های آینده از نظر ذخایر طلا از آمریکا پیشی خواهند گرفت.

تنفس مصنوعی به دولت رئیسی، بریکس ارز جدیدی معرفی می کند

به نوشته روزنامه الکترونیکی رای الیوم، اقتصاد کشورهای اروپایی به دلیل جنگ فرسایشی اوکراین و افزایش دامنه اعتراض ها و اعتصاب اصناف در بسیاری از کشورهای اروپایی از هم فرو خواهد پاشید. این موضوع بر روی دلار و یورو هم تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت. این در حالی است که ارز کشورهای روسیه و چین هر روز قدرتمندتر می شود. این نشان می دهد که ارز یکسان و تازه کشورهای عضو بریکس آینده درخشانی خواهد داشت. این تحولات برای دلار آمریکا و ارز کشورهای اروپایی سرنوشت بدی رقم خواهد زد بنابراین شمارش معکوس سلطه غرب در نظام مالی جهانی آغاز شده است.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 24057

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =