تغییر قطب‌نمای سیاست خارجی الجزایر از غرب به شرق

الجزایر به طور رسمی برای تقویت روابط با قدرت های شرقی روسیه و چین تلاش می کند. موضوع همکاری با جاده ابریشم جدید چین و پیوستن به بریکس و امضای توافق همکاری راهبردی فراگیر با پکن از جمله اقداماتی هستند که حکایت از جدیت الجزایر در این مسیر دارند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارش خود درباره بازنگری الجزایر در سیاست خارجی خود و تقویت روابط این کشور با چین و روسیه نوشت، به تازگی الجزایر تحرکاتی را برای تقویت روابط با چین و روسیه به عنوان قدرت های شرقی آغاز کرده است. این نشان می دهد که این کشور در حال تغییر قطب نمای سیاست خارجی خود به سوی شرق و دور شدن از آمریکا است.

با وجود اینکه الجزایر از زمان استقلال خود در سال ۱۹۶۲ میلادی به روابط خوب خود با کشورهای شرقی مشهور است، اما شرایط کنونی بین المللی سبب شده است این کشور تصمیم سرنوشت سازی را در سیاست خارجی خود . در این زمینه «لیلی زروقی» فرستاده ویژه مسئول مشارکت‌های بزرگ بین‌المللی در وزارت امور خارجه الجزایر اعلام کرد که کشورش درخواست رسمی برای پیوستن به گروه «بریکس» شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، ارائه کرده است. چند روز پیش از این درخواست وزارت امور خارجه الجزایر اعلام کرد یک توافق همکاری راهبردی با چین را که شامل اقتصاد، انرژی، هوا و فضا و مسائل فرهنگی می شود، امضا کرده است.

Algeria is to have upper leverage over Russia - TFIGlobal

از سال ۲۰۱۳ میلادی چین در صدر صادر کنندگان کالا به الجزایر قرار دارد و فرانسه را که به مدت ۲۰ سال این جایگاه را به خود اختصاص داده بود، کنار زده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی هم الجزایر به طرح ابتکار عمل «کمربند و جاده» چین پیوست. همزمان با این اقدامات، برپایه اظهارات «رمضان لعمامره» وزیر امور خارجه این کشور، روسیه و الجزایر هم خود را برای سفر «عبدالمجید تبون» به مسکو در روزهای پایانی سال جاری میلادی آماده می کنند.

چند روز پیش هم «سعید شنفریحه» فرمانده ارتش الجزایر برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ میلادی با «دیمیتری شوویگو» مدیر اداره فدرال همکاری‌های نظامی روسیه دیدار کرد و دو طرف درباره همکاری‌های نظامی دوجانبه گفت‌وگو کردند. این دیدار با گزارش رسانه ها مبنی بر اختصاص بودجه هنگفت ۱۰ میلیارد دلاری از سوی الجزایر برای خردی تسلیحات در سال های آینده همزمان شد.

برپایه گزارش های بین المللی الجزایر سومین وارد کننده سلاح از روسیه در جهان است و مسکو بزرگترین تامین کنند سلاح ها و جنگ افزارهای مورد نیاز ارتش الجزایر به میزان بیش از ۵۰ درصد است. چنین اقداماتی نشان می دهد الجزایر به طور رسمی برای تقویت روابط با محور شرقی به نمایندگی روسیه و چین تلاش می کند. این در حالی است که شکاف بزرگی میان روسیه و کشورهای غربی به رهبری آمریکا در نتیجه جنگ اوکراین ایجاد شده است.

موسسه مطالعات واشنگتن آگوست گذشته گزارشی را با عنوان «سیاست خارجی الجزایر بر سر چند راهی» به قلم «واسیلیس پتروپولوس» متخصص درگیری‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا منتشر کرد که در آن آورده است الجزایر در حال تجربه مهمترین شرایط در تاریخ دیپلماتیک این کشور از زمان پایان جنگ داخلی در دهه ۹۰ قرن گذشته است. تمایل الجزایر به تقویت روابط با چین و روسیه رویداد جدیدی نیست. اما الجزایر این احساس را دارد که واشنگتن همواره به طور آشکار از مراکش در برابر این کشور در اختلافات بر سر جبهه پولیسارو و اختلاف ها در صحرای آفریقا حمایت می کند. این موضوع سبب شد این کشور بیشتر به روسیه و چین نزدیک شود و این دو کشور هم در این زمینه از الجزایر استقبال می کنند.

این در شرایطی است که در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه، کشورهای غربی پس از تحریم انرژی روسیه، به الجزایر و گاز طبیعی آن نیاز بیشتری پیدا کردند. در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد و کشورها در حال بازنگری در روابط خود هستند تصمیم الجزایر در مورد روابط با محور شرقی یا غربی بر روی جایگاه منطقه ای و بین المللی آن تاثیر خواهد داشت.

تغییر قطب‌نمای سیاست خارجی الجزایر از غرب به شرق

تارنمای «اویل پرایس» هم در بخشی از گزارش خود به قلم «جیمز دورسی» کارشناس مسائل مربوط به امور امنیتی و انرژی درباره چرایی نرمش آمریکا با الجزایر به عنوان تولید کننده گاز در قاره آفریقا نوشت، اروپا به عنوان نخستین مشتری گاز الجزایر باید به آمریکا بفهماند که منافع آمریکا در «اروپای امن» به بهترین وجه در این است که واشنگتن با الجزایر به عنوان دوست برخورد کند.

روزنامه «الشروق» الجزایر هم در بخشی از گزارش خود به قلم «محمد مسلم» تحلیلگر الجزایری نوشت، پرونده انرژی برگ برنده ای در دست الجزایر است که سبب می شود این کشور در عرصه دیپلماسی از آن استفاده کند و جایگاهی را در میان قدرت های بزرگ برای خود به دست آورد.از اینرو مطرح شدن سخنانی درباره راه ابریشم و پیوستن به بریکس و امضای توافق همکاری راهبردی فراگیر الجزایر با چین هم به ابتکار کمربند و جاده روح تازه ای خواهد دمید و هم سبب خواهد شد که الجزایر گام مهمی برای تبدیل شدن به یک کشور محوری از نظر اقتصادی و دیپلماسی در قاره آفریقا بردارد.

پایان/

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 23267

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =