آمریکا و روسیه برنده همزمان جنگ اوکراین!

فهم این گزاره که آمریکا و روسیه برنده همزمان جنگ اوکراین! از منظری خاص شده اند ساده نیست، اما امکانپذیر است.

به گزارش تحریریه، جنگ اوکراین باعث جهش قیمت حامل های انرژی مانند نفت و گاز در بازارهای جهانی شده و به طور کلی برای دارندگان این سوخت های مهم درآمدهای زیاد و برای مصرف کنندگان بحران و افزایش قیمت ها را به دنبال داشته است.

طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت انرژی آمریکا، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور در نیمه اول 2022 بالغ بر 6 میلیون بشکه در روز بوده که بالاترین سطح در تاریخ به شمار می رود.

آمریکا و روسیه برنده همزمان جنگ اوکراین!

بدین‌ ترتیب می توان گفت که آمریکا برنده جنگ اوکراین بوده و صادرات این کشور شامل گازوییل، سوخت جت، پروپان و سایر انواع سوختهای فسیلی رکورد زده و درآمدهای فراوانی را نصیب شرکت های نفتی کرده است. این مساله در ترکیب با سیاست بهره فدرال رزرو به تقویت دلار انجامیده و بازار مالی آمریکا را مجددا جذاب کرده است که یک پاتک اساسی به سیاست تضعیف دلار چین و روسیه به شمار می رود.

در 10 سال گذشته نزدیک به 65 درصد سرمایه گذاری ها در آمریکا در حوزه های نفت و گاز بوده است، درحالیکه در ایران تصور می شد نفت آمریکا در سال جاری تمام شده و چیزی برای صادرات وجود نخواهد داشت. درحالیکه در سال 2022 رکورد درآمدهای نفت و گاز دوره ترامپ که در سال 2018 به دست آمد شکسته شده است.

کشورهای اروپایی بازنده بحران قیمت در بازار انرژی هستند و روسیه و آمریکا با رکوردزنی در درآمدهای نفت و گاز به سودهای سرشاری دست یافته اند.

از آثار جنگ ایران این است که درآمد کشورهای نفتی مانند ایران، اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس و یا کشورهایی مانند الجزایر، و همچنین ونزوئلا افزایش یافته است.

ژاپن، هند، کره جنوبی و چین؛ دیگر بازندگان افزایش قیمت نفت و گاز هستند که کشورهایی مانند هند و چین با گرفتن تخفیف از روسیه و تا حدی ایران بر مشکل غلبه نسبی کرده اند، اما ژاپن و کره جنوبی در تنگنای سنگین انرژی گران قرار گرفته اند.

پایان/

۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21726

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =