انرژی الجزایر در کانون توجه کشورهای اتحادیه اروپا

بحران اوکراین موجب شد تا تقاضای کشورهای اروپایی برای دریافت گاز از الجزائر به منظور کاهش وابستگی به گاز روسیه افزایش یابد.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود نوشت، در شرایطی که روابط روسیه و کشورهای اروپایی به دلیل جنگ اوکراین دچار بحران بی سابقه ای شده تقاضای این کشورها برای دریافت گاز از کشور الجزایر افزایش یافته است. آنها با تکیه بر گاز الجزایر می خواهند وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند.

طبق این گزارش، الجزایر از طریق دو خطوط لوله به اروپا گاز صادر می کند. یکی از این خطوط از طریق تونس به ایتالیا می رسد که سالانه حدود ۳۱ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل می کند. خط لوله دیگر «میدگاز» است که از طریق ساحل غربی الجزایر به جنوب اسپانیا می رسد و سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل می کند.

انرژی الجزایر در کانون توجه کشورهای اتحادیه اروپا

از طرف دیگر الجزایر در سال ۲۰۰۲ میلادی با اتحادیه اروپا توافقنامه تجاری امضا کرده است که این توافقنامه از اول سپتامبر سال ۲۰۰۵ جنبه اجرایی به خود گرفت. در این توافقنامه قرار بود که به تدریج عوارض گمرکی کالاها برای دو طرف حذف شود، اما شرکت های الجزایری نتوانستند در این زمینه با شرکت های اروپایی رقابت کنند. زیرا اقتصاد الجزائر بر صادرات نفت، مشتقات نفتی و گاز متکی است. برپایه آمار رسمی، الجزایر از سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار زیان دیده است زیرا در نتیجه حذف تدریجی عوارض گمرکی و انتقال کالا از اروپا به الجزایر و یکجانبه بودن این روند انتقال، الجزایر در این زمینه زیان دیده است.

از این رو، در اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر خواستار بازنگری در بندهای توافقنامه همکاری الجزایر با اروپا برپایه احترام به حاکمیت الجزایر شد.

Why Algeria cannot solve Europe's gas problem | | AW

این روزنامه با اشاره به سفر مقام های کشورهای اتحادیه اروپا از جمله سفر نهم اکتبر «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه، سفر آواخر سپتامبر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه، سفر «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی و سفر « لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا به الجزایر نوشت، سفر پیاپی رهبران و مسوولان اروپایی به الجزایر در شرایط بحران انرژی جهانی، سوالاتی را درباره میزان استفاده الجزایر از این دیدارها مطرح کرده است.

«محفوظ کاوبی» تحلیلگر مسائل سیاسی درباره سفر پیاپی مقامات اروپایی به الجزایر گفت اقتصاد الجزایر آنگونه که باید از توافق همکاری با اتحادیه اروپا استفاده نبرده است. الجزایر باید به زودی در توافق همکاری خود با اتحادیه اروپا بازنگری کند و به دنبال منافع بیشتری برای اقتصاد خود به ویژه در بخش های تولیدی باشد.

به نظر می رسد جنگ روسیه و اوکراین و بحران جهانی انرژی به ویژه گاز به عنوان نعمتی در راستای منافع الجزایر باشد. اقتصاد الجزایر می تواند از شرایط بین المللی کنونی و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در زمینه انرژی استفاده کند. این تحلیلگر اعتقاد دارد می توان در کوتاه مدت سرمایه های خارجی را به کشور وارد کرد زیرا بخش انرژی الجزایر در شرایط کنونی در کانون توجه اروپایی ها قرار گرفته است.

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 22227

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =