بی نیازی روسیه و هند به دلار

دهلی نو و مسکو با موفقیت مکانیزمی را برای تسویه حساب های متقابل به روبل و روپیه ایجاد کردند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «پورنیما آناند» رئیس مجمع بین المللی بریکس چند روز قبل اعلام کرد روسیه و هند در تجارت دوجانبه دیگر به دلار آمریکا نیاز ندارند زیرا برای انجام تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی روی آورده اند.

وی تصریح کرد: ما مکانیسم تسویه حساب‌های متقابل را به روبل و روپیه اجرا کرده‌ایم و نیازی نیست که کشورهای ما از دلار در تسویه حساب‌های متقابل استفاده کنند.

وی تاکید کرد اکنون مکانیزم مشابهی از تسویه حساب های متقابل بین روسیه و چین به به روبل و یوان از سوی پکن در حال توسعه و اجرا است.

به اعتقاد تحلیلگران، این بدان معناست که درهای کشورهای عضو بریکس به روی روسیه باز می شوند و این فرصت را برای مسکو فراهم می کنند تا بر پیامدها و محدودیت های تحریم ها غلبه کند.

BRICS leader: 'Russia, India no longer need USD'

رئیس بریکس گفت تجارت متقابل هند و روسیه در 40 سال گذشته پنج برابر شده است. مسکو حجم رو به رشدی از نفت را به هند عرضه می کند و در ازای آن مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی، منسوجات، دارو و سایر محصولات را دریافت می کند.

وی خاطرنشان کرد که دهلی نو خود را یک کشور بی طرف در جنگ تحریمی کنونی بین غرب و روسیه می داند و با وجود فشار تحریم ها، در هر زمینه ای که لازم ببیند به همکاری با مسکو ادامه خواهد داد.

طبق اظهارات مقامات و گزارش های رسانه ای از زمانی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین آغاز شد، فشار غرب بر هند افزایش یافت تا واردات نفت از روسیه را متوقف کند. اما وزارت امور خارجه دهلی نو در مقابل این فشارها ایستادگی کرد.

с сайта БРИКС

رئیس مجمع بریکس تاکید کرد: به طرف روسی اطمینان داده شد که عرضه‌ها در این چارچوب با وجود تحریم ها متوقف نخواهد شد و رژیم تحریم‌ها به هیچ وجه بر روابط بین دو کشور اثرگذار نخواهد بود.

BRICS یک مجمع بین المللی اجتماعی-اقتصادی و سیاسی است که پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی عضو آن هستند. از زمان جنگ اوکراین و افزایش تحریم های غرب علیه کرملین بر رایزنی و مراودات بین کشورهای عضو افزوده شد.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند افزوده شدن تجارت و هماهنگی بین این کشورها در کنار اضافه شدن دیگر کشورها همچون ایران، مصر و ترکیه و حتی بررسی درخواست الجزایر و آرژانتین و دیگر کشورها قطب جدیدی را در عرصه بین الملل معرفی می کند که می تواند پایه گذار نظم نوینی در جهان باشد.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 21328

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =