اولین درس روسیه از ایران در دور زدن تحریم ها

رسانه ژاپنی نوشت که تجارت فراساحلی نفت خام روسیه و صادرات غیرقانونی این کالا از طریق یونان به عنوان یک راه برای دور زدن تحریم ها افزایش یافته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه « Nikkei» ژاپن فاش کرد که طی شش ماه گذشته، ده‌ها کشتی و نفتکش هایی که از روسیه به سمت بنادر اروپایی حرکت کرده‌اند، نفت را از به صورت انتقال کشتی به کشتی در سواحل یونان تحویل داده‌اند.

با اینحال تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که سال گذشته تنها یک کشتی این اقدام را انجام داده است.

این روزنامه افزود انتقال نفت بین کشتی‌ها در دریا برای پنهان کردن منشا آن ممکن است حتی پس از اجرایی شدن تحریم نفت ادامه یابد.

گزارش فوق همچنین فاش کرد که در ۲۴ اوت، از انتقال نفت از یک نفتکش به نفتکش دیگر در خلیج لاکونی در نزدیکی جنوب یونان تصویربرادری شده است.

بنا بر گزارش ها، یکی از نفتکش ها Sea Falcon ثبت شده در یونان بود که بندر Ust-Luga در شمال غربی روسیه را در ۴ اوت ترک کرد. دیگری Jag Lok با پرچم هند بود که از بندر آلیاگا ترکیه در ۴ اوت حرکت کرد. بر اساس این گزارش، قایق های کوچکی تانکرها را محاصره و به انتقال کمک کردند.

Russian oil flows to EU via hidden maritime routes – Nikkei

این روزنامه مدعی شده است طی شش ماه منتهی به ۲۲ آگوست، ۱۷۵ مورد حرکت نفتکش از روسیه به سمت سواحل یونان تایید کرده است. این در حالی است که در سال گذشته و در همین دوره تنها ۹ انتقال از این شکل گزارش شده بود.

داده های Refinitiv نشان داد که روسیه ۲۳.۸۶ میلیون بشکه نفت برای انتقال کشتی به کشتی در خارج از یونان صادر کرده است. در مدت مشابه سال گذشته، ۴.۳۴ میلیون بشکه برای نقل و انتقالات مشابه حمل شده است.

روزنامه ژاپنی مسیرهای کشتی ها را ردیابی و تأیید کرده است که ۸۹ نفتکش به بنادر رسیده اند، در حالی که تنها سه فروند از این کشتی ها در سال ۲۰۲۱ ثبت شده اند. از این تعداد، ۴۱ نفتکش به بنادر یونان، بلژیک و سایر نقاط اروپا وارد شدند.

این گزارش نقش مهم آب‌های نزدیک یونان به‌عنوان مرکز حمل‌ونقل نفت بین روسیه و اروپا را برجسته کرده است.

پایان/

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =