چرا تحریم بخش نفت روسیه را زمین‌گیر نکرد؟

برخلاف جمهوری اسلامی ایران، تحریم ها علیه روسیه موجب شده اند تا صادرات انرژی و درآمد این کشور بیشتر از قبل شود زیرا مسکو به جای التماس غرب، خریداران جدید، ابزارهای پرداخت جدید، بازرگانان جدید و راه های جدید تامین مالی صادرات را پیدا کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» چند روز قبل گزارش داد که افزایش تقاضای نفت از سوی برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان به روسیه کمک کرده است تا تقریباً به همان اندازه قبل از درگیری در اوکراین و تحریم های غرب، نفت خام صادر کند.

علاوه بر این، افزایش قیمت جهانی نفت خام که در حال حاضر حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه است، درآمدهای نفتی روسیه را به شدت افزایش داده است.

دلالان نفتی، مدیران سابق صنعت روسیه و مقامات کشتیرانی می گویند که صادرات انرژی روسیه رونق گرفته است، زیرا این کشور موفق شد خریداران جدید، ابزارهای پرداخت جدید، بازرگانان جدید و راه های جدید تامین مالی صادرات پیدا کند.

«الینا ریباکووا» اقتصاددان و معاون مؤسسه مالی بین‌الملل اعتقاد دارد روسیه در حال کسب پول نقد است. این کشور تا ماه جولای امسال ۹۷ میلیارد دلار از فروش نفت و گاز درآمد داشته است که نزدیک به ۷۴ میلیارد دلار از آن درآمد از طریق فروش نفت خام حاصل شده است.

بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی، روسیه تنها در ماه جولای روزانه ۷.۴ میلیون بشکه نفت خام و محصولاتی مانند گازوئیل و بنزین را به بازارهای جهانی عرضه کرد. این رقم از ابتدای سال تاکنون تنها حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

این روزنامه با استناد به اظهارات دلالان نفتی، مدیران سابق صنعت روسیه و مقامات کشتیرانی گزارش داد که صادرات انرژی روسیه رونق گرفته است، زیرا این کشور موفق شد خریداران جدید، ابزارهای پرداخت جدید، بازرگانان جدید و راه های جدید تامین مالی صادرات پیدا کند.

چرا تحریم بخش نفت روسیه را زمین‌گیر نکرد؟

«سرگئی واکولنکو» تحلیلگر و مدیر سابق انرژی روسیه اظهار داشت: به این نتیجه رسیدیم که جهان به نفت نیاز دارد و هیچ کس آنقدر شجاع نیست که ۷.۵ میلیون بشکه در روز نفت و محصولات نفتی روسیه را تحریم کند.

به محض اینکه خریداران غربی و متحدان آنها در اقیانوس آرام تصمیم گرفتند واردات نفت روسیه را کاهش دهند، بیشتر حجم نفت به آسیا و خاورمیانه هدایت شد، زیرا اینجا مکانی بود که کشورهایش تصمیم گرفتند در مناقشه روسیه و اوکراین بی طرفی باشند.

شرکت‌های هندی از واردات نفت روسیه که تقریباً صفر بود اکنون به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیدند. شرکت دولتی « Indian Oil» هم قراردادی را با «روسنفت» امضا کرد تا عرضه خود را تا سال ۲۰۲۸ به این شرکت قطعی کند.

به نقل از رسانه ها، «اوگنی گریبوف» یکی از مدیران سابق شرکت روسی «لوک اویل» می گوید نفت روسیه راه جدید خود را به بازارهای هند، چین و سایر بازارها پیدا کرده است.

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 21530

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =