قیمت نفت ۳۸۰ دلار می شود

تحلیلگران غربی قیمت نجومی ۳۸۰ دلاری برای هر بشکه نفت را برای بدترین سناریوی تقابل روسیه و غرب پیش بینی می کنند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، تحلیلگران جی پی مورگان چیس هشدار دادند که اگر تحریم های آمریکا و اروپا روسیه را وادار به اقدام تلافی جویانه کاهش تولید نفت کند، قیمت جهانی نفت ممکن است به سطح نجومی ۳۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

کشورهای عضو «گروه هفت» G۷ در تلاش هستند تا برای تثبیت طرح های خود در برابر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، مکانیسم پیچیده ای را برای محدود کردن قیمت نفت این کشور ایجاد کنند.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشتند، با توجه به موقعیت مالی قوی مسکو، این کشور می تواند تولید روزانه نفت خام خود را تا ۵ میلیون بشکه کاهش دهد بدون اینکه به اقتصاد آن آسیب زیادی وارد شود.

در چنین شرایطی نتایج این اقدام  برای بسیاری از سایر نقاط جهان، می تواند فاجعه بار باشد. تحلیلگران بر این باورند کاهش ۳ میلیون بشکه ای عرضه روزانه، قیمت نفت خام در لندن را به ۱۹۰ دلار می رساند. در بدترین سناریویعنی کاهش ۵ میلیونی عرضه نفت از سوی مسکو می تواند بهای نفت خام را در بازار جهانی به ۳۸۰ دلاربرساند.

تحلیلگران این بانک معتبر اعتقاد دارند: بدیهی‌ترین و محتمل‌ترین خطر در حوزه قیمت این است که روسیه با کاهش صادرات به مقابله با غرب بپردازد. این احتمال وجود دارد که کاخ کرملین بتواند با کاهش تولید و عرضه نفت به عنوان راهی برای تحمیل درد به غرب، مقابله به مثل کند. تنگنای بازار جهانی نفت به نفع روسیه است.

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20199

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =