بازار انرژی و آینده مبهم مذاکرات هسته‌ای!؟

تصمیمات اخیر ایالات متحده و ایران نشان از آن دارد که دو طرف خودر ا برای آینده بدون توافق هسته ای آماده می کنند اما عامل تاثیرگذار موضوع انرژی و افزایش قیمت نفت به ویژه در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا است.

به گزارش تحریریه، دوتن از تحلیلگران موسسه «انرژی اینتل» در بررسی سناریوهای پیش روی مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب آورده اند: تصمیم ایران برای توقف کار ۲۷ دوربین بازرسی، در واکنش به قطعنامه مورد حمایت غرب توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از عدم همکاری ایران بود همزمان یک شکست بزرگ برای تلاش‌های متوقف شده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را هم نشان می داد. این تصمیم تشدید تنش ها میان ایران با اسرائیل و آمریکا، ترور مشکوک دانشمندان و مقامات ارشد نظامی ایران و توقیف نفتکش ها همزمان شد. همه تحولات در حالی رخ داده است که جنگ اوکراین و فشارهای تحریمی بی سابقه غرب، روسیه و ایران را به هم نزدیک تر می کند.

سناریوی اول این گزارش تداوم گفت وگوهای هسته ای به طور رسمی است زیرا هیچ طرفی مایل به نابودی آن نیست. با این حال، چشم انداز پیشرفت گفت وگوها بسیار کاهش یافته است. به نظر می رسد که گفت وگو در محتمل ترین حالت تا حداقل چند ماه طول بکشد. آن هم در شرایطی که ایالات متحده با بحران اوکراین و قیمت های بالای نفت دست و پنجه نرم می کند.

«بهنام بن طالب لو» از بنیاد دفاع از دموکراسی در این باره می گوید: «مقامات دولت بایدن هرگز واقعاً نمی گویند که مذاکرات شکست خورده است و هر از چندگاهی تحریمی صادر می کنند و درها را باز می گذارند.»

به نظر این کارشناس چنین رویکردی با این باور همراه است که تحریم‌های شدیدتر تنها ایران را تشویق می‌کند تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را شتاب ببخشد.

ایران هم با تکرار اینکه علاقمند به یک توافق خوب است و در عین حال آمریکا را مقصر بداند چیزی از دست نمی دهد. اگر گفت وگوها شکست بخورد، ایران راهی برای سرپا نگه داشتن اقتصاد خود با کمک قیمت های بالای نفت پیدا می کند. تهران قبلا با کاهش غنی سازی خویشتنداری نشان داده بود اما برچیدن دوربین ها یک انحراف آشکار از سیاست خویشتنداری بود. اقدامات اخیر ایران نشان می دهد که تمایل ندارد تا به هر قیمتی به یک توافق واقعی دست یابد.

سناریوی دوم دو تحلیلگر عبارتس از اینکه گفت وگوهای هسته ای شکست بخورد. در این صورت تنش منطقه ای پس از اقدامات یکجانبه اسرائیل تشدید می شود، ایران با افزایش فعالیت هسته ای خود و ضربه زدن به اهداف انرژی منطقه پاسخ می دهد و بازار های نفت آشفته تر خواهند شد. ترور های اخیر در ایران و در پی آن توقیف چند نفتکش، جنبه هایی از این سناریو را آشکار ساخت.

با توقف گفت وگوها فشار بر دولت بایدن از سوی مخالفان برجام – عربستان و اسرائیل – بیشتر می شود تا در مهار نظامی ایران پیش قدم شود. رویترز روز سه‌شنبه به نقل از وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتز گفت: در رویارویی با جنگ‌افروزی ایران چیزی که نیاز است فقط همکاری نیست، بلکه تقویت نیروهای منطقه‌ای به رهبری آمریکاست.

در طرف مقابل، ایران هم به پشتوانه روابطش با روسیه جسورتر شده است. «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه، در نشست ماه مه با همتای ایرانی خود بر لزوم نهایی کردن توافقنامه همکاری اقتصادی بلندمدت با تهران تاکید کرد. به گفته وی، توسعه کریدور شمال – جنوب اولویت دو کشور در رویارویی با فشارهای تحریمی گسترده غرب است.

سناریوی سوم این گزارش حالتی است که گفت وگوها شکست بخورد اما هر دو طرف خویشتنداری نشان دهند، به ویژه ایالات متحده که می خواهد از افزایش بیشتر قیمت نفت در آستانه انتخابات میان دوره ای نوامبر جلوگیری کند. این حالت یک ضربه مهلک بر هر امیدی برای احیای توافق ۲۰۱۵ خواهد بود.

اگر این امیدها سرانجام از دست بروند، بررسی بین‌المللی درباره زمان گریز هسته‌ای ایران – نقطه‌ای که در آن مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار دارد – تشدید خواهد شد. با این حال، ارزیابی ها از توانایی ایران برای تحویل واقعی سلاح هسته ای متفاوت است.

مشخص نیست که آیا ایالات متحده می تواند تلاش های یکجانبه اسرائیل را برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای ایران، مانند آنچه در سال گذشته در نطنز به آن متهم شد، متوقف کند یا نه.

تصمیمات اخیر ایالات متحده در لیست سیاه قرار دادن افراد ایرانی به سختی این دیدگاه را بر می تابد که دو طرف ایران و ایالات متحده خویشتنداری را پیشه می کنند. برخی از تجار نفتی استدلال می کنند که واشنگتن ممکن است در ماه های آینده چشم خود را بر جریان نفت تحریم شده ایران ببندد. ادعاهای مقامات ایرانی مبنی بر موافقت یونان با آزادسازی محموله توقیف شده نیز می تواند در صورت تایید، امیدواری ایجاد کند که توقیف متقابل نفتکش ها شروع چیز جدی تری نباشد. در غیر این صورت آشفتگی بازارها نزدیک است.

پایان/

۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 20019

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =