بایدن امتیاز خواهد داد یا بن سلمان؟ / پیروزی پوتین در عرصه های سیاسی و اقتصادی

«جو بایدن» در سفر خود به عربستان خواهان چشم پوشی ریاض از توافق اوپک پلاس و افزایش تولید نفت از سوی عربستان و عادی سازی روابط ریاض با تل آویو خواهد بود اما در مقابل وی برای رهایی از مشکلاتش مجبور است در پرونده های قتل خاشقچی و جنگ یمن به سعودی ها امتیاز بدهد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» عنوان داشت؛ دو رویداد مهم به وقوع پیوسته است. نخستین رویداد دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای سفر به عربستان است. رویداد دیگر هم این است که مراکز پژوهشی اروپایی اعلام کرده اند درآمد روسیه در 100 روز نخست حمله به اوکراین حدود 93 میلیارد یورو است. افزون بر این، روسیه 24 میلیارد هم در زمینه فروش گاز در آمد داشته است. حدود 57 میلیارد یورو از این درآمدها از کشورهای اروپایی کسب شده است.

این دو رویداد بسیار مهم با یکدیگر در ارتباط هستند. یعنی هر روز یک میلیارد یورو وارد خزانه روسیه می شود. این نشان می دهد که روسیه هزینه های جنگ را تامین می کند و افزون بر پوشش هزینه های جنگ، دیگر هزینه های خود را هم تامین می کند. این یک تحول بسیار مهم است. این نشان می دهد که روسیه در عرصه اقتصادی هم پیروز شده است. 

 درخواست سلمان بن عبدالعزیز از جو بایدن برای سفر به عربستان موضوع مهمی است. این نشان می دهد که آنها بر روی مسائل مهمی به توافق رسیده اند. آمریکا از عربستان خواسته است که تولید نفت خود را افزایش دهد تا قیمت ها کاهش دهد. زیرا عربستان به روابط با روسیه و توافق «اوپک پلاس» پایبند بود. درخوست دوم آمریکا از عربستان هم این بود که روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی سازد. 

به باور عطوان، بایدن با معضل بزرگی روبرو است که وی را در تنگنا قرار داده است. قیمت یک گالن بنزین در آمریکا به بیش از 5 دلار رسیده است. این موضوع اقتصاد آمریکا را در شرایط سختی قرار داده است. این در حالی است که قرار است در آینده انتخابات میان دوره ای کنگره برگزار شود و بایدن و حزب وی در این انتخابات در تنگنا قرار گرفته اند. از این رو، وی تصمیم گرفته است تا به عربستان سفر کند.

بایدن با این سفر می خواهد عربستان نفت بیشتر تولید کند تا قیمت نفت پایین یابد. او همچنین تلاش می کند با عادی سازی روابط عربستان و رژیم اسرائیل، امنیت این رژیم را در منطقه خاورمیانه تامین کند.

تشکیل ناتوی عربی 

عربستان هم در قبال این درخواست ها از بایدن خواسته است که آمریکا در جنگ یمن دخالت بیشتری کند و سلاح های پیشرفته خود را برای جنگ یمن در اختیار سعودی ها قرار دهد. همچنین عربستان از آمریکا می خواهد که مانع از این شود که ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

رژیم اسرائیل هم به دنبال آن است که یک ائتلاف از کشورهای اهل تسنن به رهبری آمریکا تشکیل شود که اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مصر و مغرب عضوی از آن باشند. این ناتوی جدید منطقه علیه ایران عمل خواهد کرد. این در حالی است که در میان خود کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اختلاف های بسیاری وجود دارد و برخی از آنها از جمله قطر و عمان با ایران روابط خوبی دارند.

 عطوان با طرح این سوال که چه کسی به سود طرف مقابل امتیاز خواهد داد گفت: آیا بایدن به سود «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان امتیاز خواهد داد و این موضوع را خواهد پذیرفت که همه ملاحظات گذشته از جمله پرونده قتل «جمال الخاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را کنار گذارد یا اینکه محمد بن سلمان از روابط خود با روسیه چشم پوشی خواهد کرد و توافق اوپک پلاس را نادیده خواهد می گیرد و تولید نفت را افزایش خواهد داد؟ 

عقب نشینی بایدن در مقابل ریاض

عطوان افزود: به نظر من بایدن امتیاز خواهد داد زیرا او به عربستان نیاز دارد. او برای نجات آمریکا و غرب از بحران اقتصادی که در  نتیجه جنگ اوکراین به وجود آمده است به عربستان نیاز دارد.

عرب ها از جنگ با ایران هیچ سودی نخواهند برد و آمریکا تنها برای تامین منافع خود به دنبال جنگ افروزی است. جنگ اوکراین هم به سود کشورهای عربی خلیج فارس و همه کشورهای تولید کننده نفت از جمله لیبی و الجزایر تمام شده است. هرگونه جنگی علیه ایران تنها به سود آمریکا و رژیم اسرائیل است.

روسیه هم اکنون در جایگاه قدرت قرار دارد. این کشور با چین، برزیل، ونزوئلا وارد ائتلاف شده است. در چنین شرایطی چرا باید کشورهای عربی با آمریکای شکست خورده در جنگ اوکراین وارد ائتلاف شوند؟

محاسبات آمریکا در اوکراین اشتباه بوده است. آمریکا اکنون در روزهای سخت خود به سر می برد. رژیم اسرائیل هم از ایران می ترسد. با توجه به این مسائل کشورهای عربی باید با ایران روابط خود را توسعه دهند و با تهران برای مقابله با آمریکا یک ائتلاف تشکیل دهند.

پایان/

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19899

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =