گزینه های بایدن علیه ایران تمام شده مگر حمله نظامی

«سی ان ان» نوشت، باوجود تداوم سیاست های ترامپ در دوره بایدن، ایران بیش از هر زمان دیگری به سلاح هسته ای نزدیک شده ضمن آنکه گزینه چندانی هم برای کاخ سفید باقی نمانده است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشت تنش‌های دیرپا بر سر توانایی‌ هسته‌ای ایران ممکن است تهران را به زودی به نقطه‌ای بی‌بازگشت برساند و خاورمیانه را به سمت تحولاتی ناشناخته سوق دهد.

در این گزارش آمده است:

تهران غنی‌سازی اورانیوم را به سرعتی رسانده است که از زمان امضای یک توافق تاریخی در سال 2015، که باعث شد ایران غنی‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، بی سابقه بوده است.

تحلیلگران بر این باورند که تهران ممکن است پیش از این هم به مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای دست یافته باشد.

چند روز قبل ایران دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که برای نظارت بر فعالیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای کلیدی این کشور استفاده می‌شد، خاموش کرد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که این اقدام می‌تواند ضربه مهلکی به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وارد کند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سی‌ان‌ان گفت: نبود فیلمی از سایت‌های هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان برای توافق هسته‌ای برجام را از دسترسی به داده‌ها محروم می‌کند و از نظر فنی دستیابی به توافق را غیرممکن می‌ سازد.

گروسی می‌گوید: آیا می‌توان بر اساس هیچ اطلاعاتی به توافقی دست پیدا کرد؟ فکر می‌کنم این اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل است که می گوییم این امر بسیار جدی است و عواقبی دارد.

ناظران هسته ای می گویند ایران چند هفته تا دستیابی به مقدار قابل توجهی از اورانیوم غنی شده فاصله دارد.

 اتفاق اخیر پس از آن رخ داد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را علیه ایران بابت توضیح ندادن درباره منشاء آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده تصویب کرد.

تسریع برنامه هسته ای ایران در بحبوحه تنش های فزاینده بین ایران و آمریکا صورت می گیرد. مذاکرات پیرامون برجام به دلیل افزایش فشار از سوی تهران برای حذف سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است. اعتقاد بر این است که موضوع فوق آخرین نقطه بن بست در مذاکرات نزدیک به یک سال و نیم بین دو کشور است.

هر دو طرف تاکنون به دلیل فشارهای سیاسی داخلی در کشورهای متبوع خود از تسلیم شدن در مورد این موضوع خودداری کرده اند.

ترامپ در آخرین هفته های ریاست جمهوری خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم توسط منتقدان وی اقدامی مهلک خوانده شد زیرا ترامپ سعی کرد مانع بزرگی را در مسیر مذاکرات آینده بر سر احیای برجام قرار بدهد. 

روزهای خطرناکی در پیش است

به گزارش سی ان ان، مذاکرات متوقف شده هسته ای پیامدهای خطرناکی برای منطقه دارد. «دینا اسفندیاری»، مشاور ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده گروه بحران اظهار داشت هم ایالات متحده و هم ایران در مورد اکثر نکات فنی برای بازگشت به توافق هسته‌ای توافق دارند اما اختلافات آن ها در زمینه‌هایی که عمدتا نمادین هستند، باقی مانده است.

وی افزود در نتیجه، ایران اکنون با افزایش فشارها، تهاجمی رفتار می کند.

زمانی که ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد، موجی از تحریم های ویران کننده علیه اقتصاد ایران به اجرا درآمد. دولت ایالات متحده در آن زمان متوجه شد که تهران همچنان به این توافق پایبند است اما مانند بسیاری از سیاست‌های دوران اوباما، ترامپ با استناد به ادامه مداخله ایران در خاورمیانه، توافق هسته‌ای برجام را برهم زد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که از مخالفان سرسخت کمپین به اصطلاح فشار حداکثری ترامپ علیه ایران بود، مذاکرات را احیا کرد. اما سیاست بایدن تاکنون در احیای توافق شکست خورده و ایران هم به طور پیوسته تلاش خود را افزایش داده است.

«تریتا پارسی»، معاون اجرایی موسسه کوئینسی گفت: ایرانی ها از سال 2018 هیچ منفعتی از برجام دریافت نکرده اند.

پارسی اضافه کرد بحث زمان قبل از پایان توافق اهمیت دارد زیرا ایران در می گوید اگر چیزی برای آن نمی‌گیریم، چرا باید به آن پایبند باشیم.

تحلیلگران می‌گویند منطقه اکنون به‌طور اجتناب‌ناپذیر به سمت تشدید تنش‌ها حرکت می کند، ضمن آنکه ایران تقریباً یک سال با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

امارات و عربستان در منطقه خاورمیانه ساخت رآکتور و برنامه هسته ای خود را دنبال می کنند اگرچه به نظر می رسد فعالیت های هسته ای هر دو کشور با پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد اما چشم‌انداز یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای ممکن است باعث ایجاد وضعیت امنیتی شکننده شود و شبح مسابقه تسلیحات هسته‌ای را در منطقه ناآرام خاورمیانه افزایش دهد.

در همین حال، با توجه به اینکه ایالات متحده قبلاً ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه های بایدن تمام شده است.

تحریم ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرد اما آن را نابود نکرده است و احتمالاً ایران نسبت به مجازات های اقتصادی بیشتر حساسیت زدایی شده است. در سال های اخیر ترور مقامات ارشد ایران از سوی اسرائیل، از جمله یک دانشمند برجسته هسته ای، نیز نتوانست غنی سازی اورانیوم ایران را مهار کند.

این ممکن است ایالات متحده و متحدانش را به فکر یک گزینه نظامی بیندازد.

جنگ علیه ایران ممکن است برنامه هسته‌ای آن را از بین ببرد، اما ویرانی غیرقابل توصیفی را در کل منطقه به همراه خواهد داشت، علاوه بر این که ایالات متحده را که در فکر خروج از منطقه بود، بار دیگر به خاورمیانه باز می گرداند.

پارسی تصریح کرد: برخی از تهاجمی‌ترین اقدامات از سوی ایران در زمینه افزایش سرعت برنامه جلوی چشم رئیس جمهوری بایدن اتفاق افتاد و نه در دوره ترامپ. این به آن دلیل است که بایدن به همان سیاست ترامپ ادامه داد.

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 19791

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 1
      جنگ بعلت برنامه هسته ای ،صددرصد درراه هست وخدابخیربکند ،بایدغسل شهادت بکنیم
      • Bs GB ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
        0 0
        مگه خوابشو ببینن
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      چطوری ادمامیتونن جنگ راه بندازن
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 3
      لعنت ونفرین خدا و امام خمینی ع برحسن روحانی و جواد ظریف که با برجام منحوسشان نظام مقدس را به باتلاق فرو رونده و هلاک کننده فرو برده اند که کشور دران دست وپا می زند وبیشتر در ان غرق می شود.
    • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      حال آدم از شنیدن مذاکره وتوافق وامثالهم به هم می خورد ما باید خود راه بیشتر ازتهدیدها ودشمنانمان قوی کنیم
    • رهبر شیراوند IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 1
      عزیزانم ما جلوی آمریکا توحمله نظامی ده روز دوام نمیاریم واقع بین باشیم کشور نباید بهسمت جنگ برود خدانکند
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      تمام کنید این بازی سگ و گربه را خسته شدیم جمهوری اسلامی با این حربه چندساله مردم و کشور را به فقر وفلاکت کشانده با تمام قدرت سلاح میسازه گرانی و فلاکت ملت را زمینگیرکرده چیزی بنام منافع ملی و اینده کشور مهم نیست فقط چپاول منابع و حراج ان ب روس و چین اگر جنگ قرار سرنوشت این قصه شوم را روشن کنه بسم الله شروع کنید الان هم شرایط ملت بدتراز جنگزدگی است مرگ یکبار شیون یکبار چهل و اندی ساله شیون و فغان کشور را فرا گرفته بسه دیگه جنگ ویران کننده است اما شاید رها بشویم از ذلت