اهداف سفر رئیسی به عمان

سفر سید ابراهیم رئیسی به عمان نشان می دهد که کشورهای همسایه در سیاست خارجی دولت رئیسی در اولویت قرار دارند و دولت ایران تلاش می کند پس از تقویت روابط با همسایگان در ادامه به پرونده های منطقه ای و بین المللی بپردازد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره سفر سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی به عمان نوشت، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی و در پاسخ به دعوت سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» به عمان سفر خواهد کرد. در این سفر رئیسی و هیات همراه او با پادشاه عمان مذاکراتی را خواهند داشت و شماری از تفاهمنامه های همکاری در زمینه های مختلف را امضا خواهند کرد.

«علی نجفی» سفیر ایران در مسقط درباره سفر رئیسی به عمان نوشت، این سفر نشان می دهد که همسایگان در سیاست خارجی ایران در اولویت قرار دارند و در سیاست خارجی به روابط با عمان اولویت داده شده است. گسترش روابط تجاری با عمان در دستور کار سفر رئیسی قرار دارد. 

در بخشی از گزارش روزنامه العربی الجدید می خوانیم: آنچه سبب تمایز سفر رئیسی به عمان می شود پیام های این سفر است که فراتر از روابط دوجانبه تهران و مسقط است. دولت کنونی ایران تمایل دارد که روابط خود را با همسایگان تقویت سازد و از این طریق به پرونده های منطقه ای و بین المللی و در راس آنها به مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته ای بپردازد.

روزنامه العربی الجدید نوشت: عمان و سوئیس طی ۴ دهه گذشته واسطه میان ایران و آمریکا بوده اند. این دو کشور پس از قطع روابط تهران و واشنگتن به عنوان پستچی میان این دو کشور عمل می کنند. عمان طی سال های گذشته نقش فعالی را در وساطت میان تهران و واشنگتن برای تبادل زندانیان بازی کرده است.

برجسته ترین وساطت عمان مربوط به پرونده هسته ای ایران بوده است زیرا عمان در سال ۲۰۱۲ میلادی برای نخستین بار موفق شده دو طرف ایرانی و آمریکایی را به میز مذاکره سری حاضر کند. این موضوع به امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ میلادی منجر شد. اکنون نیز این کشور افزون بر تلاش برای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، تلاش می کند اموال بلوکه شده ایران در خارج را آزاد سازد. 

تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات هم با اشاره به سفر رئیسی به عمان نوشت، عمان در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران روابط بهتری دارد. روابط همکاری سیاسی این دو کشور تقویت شده است. مسقط برای کاهش تنش میان عربستان و ایران بسیار تلاش می کند و  چند سال برای پایان دادن به جنگ یمن تلاش کرده است.

اکنون نیز سفر رئیسی به عمان در شرایطی انجام می شود که طرف های مذاکرات هسته ای بار دیگر تلاش می کنند مذاکرات خود در وین را با هدف احیای توافق هسته ای از سر گیرند زیرا این مذاکرات به دلیل حمله روسیه به اوکراین به حالت تعلیق در آمده است.

پایان/

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 19243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =