اتحاد استراتژیک روسیه و چین در برابر غرب

رهبران چین و روسیه بار دیگر بر همکاری راهبردی دو طرف و لزوم حمایت متقابل در مسائل امنیتی تصریح کردند.

به گزارش تحریریه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در تماسی تلفنی به «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود گفت که پکن به حمایت از مسکو در مورد مسائل حاکمیتی و امنیتی ادامه خواهد داد.

رسانه دولتی CCTV چین عنوان داشت که شی جی پینگ تصریح کرد که چین مایل است به حمایت متقابل از روسیه در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی مشترک همچون حاکمیت و امنیت ادامه دهد و به همین دلیل بر تقویت هماهنگی استراتژیک بین دو کشور و افزایش ارتباطات و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بزرگ مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای تاکید دارد.

در این تماس تلفنی که به مناسبت شصت و نهمین سالگرد تولد رئیس جمهوری چین برگزار شد، رهبران دو کشور خاطرنشان کردند که روابط پکن و مسکو به سطح بی ‌سابقه ‌ای ارتقا یافته و به صورت پایدار در حال بهبود است.

CCTV گزارش داد که پوتین نیز تاکید کرد مسکو با هرگونه تلاش نیروهای خارجی برای مداخله در امور داخلی چین، مانند اوضاع در سین کیانگ، هنگ کنگ و تایوان مخالف است.

مقام چینی با اشاره به درگیری ها در اوکراین، اظهار داشت که پکن همیشه قضاوت مستقلی داشته است. او همچنین از همه طرف‌های درگیر خواست تا راه‌حلی مسالمت‌آمیز پیدا کنند و رهبری چین آماده ایفای نقش سازنده در این روند خواهد.

این دومین تماس تلفنی پوتین و شی از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه بود.

برخلاف ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و چندین کشور دیگر، چین به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین هیچ تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است. دولت چین در حالی که خواستار صلح است، می گوید نگرانی های امنیتی روسیه را درک و ارسال تسلیحات از غرب به کی یف را محکوم می کند.

واشنگتن در تلاش است پکن را برای اتخاذ موضعی هم راستا سیاست غرب تحت فشار قرار دهد. در مقابل چین تا به امروز از انجام هرگونه اقدام خصمانه علیه روسیهخودداری کرده است و این کشور را شریک استراتژیک خود می نامد.  

اواخر فوریه، پکن از رای دادن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدامات کرملین خودداری کرد.

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19856

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =