جنگ نرم آمریکا و چین بر سر اوکراین

در حالی که آمریکا تلاش می کند پکن را از مسکو دور کند، چین با سیاست هایش سعی دارد در مورد اجرای تحریم ها علیه کاخ کرملین، مسیر اتحادیه اروپا را از آمریکا جدا نماید.

به گزارش تحریریه، به نوشته تارنمای خبری تحلیلی «International Business Time» پکن با توصیه اتخاذ یک سیاست «مستقل» در قبال جنگ روسیه و اوکراین تلاش کرده است بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده شکاف ایجاد کند.

«گلوبال تایمز» نشریه انگلیسی زبان چین در گزارشی عنوان داشت که پکن رهبران اتحادیه اروپا را تشویق می کند تا نقش اصلی را برای حل و فصل بحران اوکراین ایفا کنند و جای واشنگتن را بگیرند.

«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین چند روز قبل در یک نشست ویدیویی با رهبران اتحادیه اروپا، چهار پیشنهاد در مورد چگونگی همکاری چین و اتحادیه اروپا برای کمک به بحران کنونی اوکراین، به‌ویژه در مورد حمایت از اتحادیه اروپا برای ایفای نقش اصلی در ارتقای ارتباط دو طرف ارائه کرد. در سرمقاله گلوبال تایمز که یک روز پس از برگزاری بیست و سومین نشست دوجانبه اتحادیه اروپا و چین منتشر شد، به صراحت در مورد نقش ایالات متحده و ناتو در یافتن راه حل هایی برای ایجاد یک چارچوب امنیتی موثر و پایدار برای اتحادیه اروپا بحث شده است.

مشخص نیست بروکسل در این دیدار چه موضعی اتخاذ کرده است. بروکسل اما با یادآوری مسئولیت خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حفظ و احترام به قوانین بین‌المللی، سعی کرد پکن را متقاعد کند که در تحریم‌ها مداخله نکند.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا عنوان داشت: ما تأکید کردیم که حمله روسیه به اوکراین نه تنها یک لحظه تعیین کننده برای قاره ما، بلکه برای روابط ما با بقیه جهان است. باید به قوانین بین المللی و همچنین به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته شود. در این چارچوب چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت ویژه ای دارد. هیچ شهروند اروپایی هر حمایتی از روسیه در این جنگ را قبول نمی کند.

با این وجود، پکن با توصیه به بروکسل که راه خود را برای یافتن راه حلی برای جنگ روسیه و اوکراین ادامه دهد، «میزبازی را عوض کرد. چین پیشنهادی به این مفهوم داد که اتحادیه اروپا باید از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، دست بردارد.

در همین حال، پکن موضع میانه خود را در مورد مناقشه روسیه و اوکراین را بارها تکرار و ابراز تأسف کرد که وضعیت اوکراین به وضعیت کنونی رسیده است و چین همیشه در کنار صلح ایستاده است.

تلاش های پکن برای دور کردن اتحادیه اروپا از واشنگتن در جنگ در زمان حساسی برای اروپایی ها و آمریکایی ها صورت می گیرد. تحریم‌ها علیه روسیه آسیب‌های جانبی به اقتصاد ایالات متحده و اتحادیه اروپا وارد کرده است. افزایش تورم مواد غذایی و گرانی انرژی و تضعیف بودجه خانواده از جمله پیامدهای آن بوده است.

یورواستات گزارش داد که تورم منطقه یورو در ماه مارس به ۷.۵ درصد افزایش یافت که از ۵.۹ درصد در فوریه بیشتر است. عمده این تورم از افزایش ۴۴.۷ درصدی قیمت انرژیناشی می شود.

مشکل تورم غذا و انرژی در اتحادیه اروپا بیشتر از ایالات متحده است، زیرا اتحادیه اروپا برای هر دو کالا بیشتر از ایالات متحده به واردات وابسته است.

ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت و گاز طبیعی در جهان است و تحریم ها می تواند به صادرات این کشور به اتحادیه اروپا بیانجامد. در این میان، ایالات متحده در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر محصولات کشاورزی مانند ذرت و گندم است.

ایالات متحده یک شریک اصلی برای یافتن راه حلی در حوزه تنوع منابع انرژی اروپا هم محسوب می شود. علاوه بر این، ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای اصلی ائتلاف ناتو، متحدی برای مهار تجاوز روسیه است.

اگرچه احتمال کمی وجود دارد که پکن موفق شود اتحادیه اروپا را در مورد تحریم روسیه از واشنگتن دور کند اما نزدیک شدن پکن به روسیه، خطر قطع روابط اقتصادی چین با دو شریک تجاری بزرگش را برجسته می کند.

پایان/

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 18032

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =