برنامه روسیه و چین برای نظم جهانی جدید

نشریه معتبر آمریکایی مدعی شد روسیه برای ایجاد نظم جهانی جدید با همکاری چین برنامه ریزی می کند.

به گزارش تحریریه، نشریه «نیوزویک» نوشت، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه چند روز قبل، در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود، از ایجاد نظم جهانی جدیدی به همراه چین سخن گفت.

در ویدئویی که وزارت خارجه روسیه در توییتر منتشر و خبرگزاری فرانسه آن را ترجمه کرد، صدای لاوروف شنیده می شود که می‌گوید «ما همراه با شما و با طرفدارانمان به سوی نظم جهانی چند قطبی، عادلانه و دموکراتیک حرکت خواهیم کرد.»

وزارت امور خارجه روسیه با نمایش تصویری از لاوروف و وانگ در توییتر نوشت: «سرگئی لاوروف و وانگ یی وزیران امور خارجه در تونشی چین با یکدیگر دیدار کردند.

این اظهارات لاوروف در حالی مطرح شد که چین هنوز تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و درگیری ها بین دو طرف ادامه دارد. از زمانی که روسیه از چند هفته قبل به اوکراین حمله کرد، تعدادی از کشورهای غربی روسیه را محکوم کرده و تحریم هایی را علیه مسکو برقرار کرده اند.

China and Russia

ماه گذشته، چین خواستار صلح بین اوکراین و روسیه شده بود، اما هنوز از حمله روسیه انتقاد نکرده است.

به گزارش «رویترز» وانگ پس از دیدار با همتای روس خود گفت که چین و روسیه برای توسعه روابط دوجانبه مصمم ترند و در ارتقای همکاری در زمینه های مختلف اطمینان بیشتری پیدا کرده اند.

وزیر امور خارجه چین اظهار داشت چین مایل است با روسیه همکاری کند تا روابط دو کشور را در دوره جدید تحت هدایت اجماع سران دو کشور به سطح بالاتری برساند.

نیوزویک مدعی شد برای بررسی بیشتر اظهار نظرها با وزارت خارجه روسیه تماس گرفت اما پاسخی را دریافت نکرده است.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اما در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای همکاری بین چین و روسیه با هدف دستیابی به صلح وجود ندارد"

این مقام چینی افزود: هیچ محدودیتی برای تلاش های ما برای حفظ امنیت وجود ندارد و از نظر هر دو کشور هیچ منعی برای مقابله با هژمونی جهانی نیز وجود ندارد. ضمن آن که روابط دو کشور ضمن مخالفت با یک جانبه گرایی، شامل عدم اتحاد، عدم رویارویی و هدف قرار ندادن هیچ طرف ثالثی می شود.

اوایل سال جاری پس از دیدار روسای جمهور ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در آستانه بازی های المپیک زمستانی  در چین نیز اظهارات مشابهی در بیانیه مشترک رهبران دو کشور بیان شد.

دو کشور در بیانیه ای مشترک در ماه فوریه نیز تاکید کردند «دوستی بین دو کشور محدود نیست و هیچ زمینه ممنوعه ای برای همکاری وجود ندارد».

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 17853

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =