آمریکا غیرقابل اعتماد است

مقام سابق امنیتی و اطلاعاتی عربستان آمریکا را کشوری غیرقابل اعتماد دانست که در مواقع حساس متحدانش را رها می کند.

به گزارش تحریریه، اعتراف به غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده مدتی است که برای متحدان این کشور اثبات شده است. ماجرای خروج یا فرار سراسیمه از افغانستان و سپردن کشور به دشمن دیرینه کاخ سفید یعنی گروه طالبان یا آنکه نوع رفتار با اوکراین نمونه های تازه ای هستند که به شرکای کاخ سفید گوشزد می کند در مواقع حساس واشنگتن آن ها را رها می کند.

به تازگی «ترکی فیصل» رییس سابق سازمان امنیت عربستان سعودی در گفت وگو با رسانه ها اذعان کرد در کشورش این احساس وجود دارد که ایالات متحده آن ها را در مقابل تهدیدات امنیتی تنها گذاشته است.

سفیر سابق آمریکا در واشنگتن در مصاحبه ‌ای با «عرب نیوز» اظهار داشت عربستان سعودی روابط خود با واشنگتن را از ابتدا رابطه ای راهبردی می پنداشت اما در شرایط کنونی ریاض احساس می کند که کاخ سفید آن را تنها رها گذاشته است.

وی تصریح کرد که مقام های سعودی فکر می ‌کردند آمریکا و عربستان سعودی باید در رویارویی با خطرات برای ثبات و امنیت منطقه کنار هم باشند اما واشنگتن در شرایط حساس پشت سعودی را خالی کرد.

Abdullah bin Faisal Al Saud (born 1951) - Wikipedia

روابط عربستان سعودی و آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در اوج بود اما پس از قتل «جمال خاشقچی» و شکست های نظامی عربستان در تجاوز علیه یمن و به ویژه در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» این روابط به طور کلی دگرگون شد.

روابط برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات با آمریکا به دلیل کمرنگ شدن حمایت و حضور واشنگتن در منطقه خاورمیانه چندان گرم نبوده است. جنگ اوکراین و افزایش نیاز کاخ سفید به ظرفیت های کشورهای عربی در حوزه نفت و بی اعتنایی پایتخت های عربی به درخواست های بایدن این روابط را سردتر هم کرد.

دو کشور عربی فوق با واشنگتن و بایدن برای منزوی کردن مسکو و پوتین همکاری نکردند.

سفیر سابق عربستان نمونه ای از ناخرسندی ریاض از واشنگتن در دوره ریاست جمهوری جو بایدن را کاهش توجه آمریکا به خاورمیانه و عربستان و تمرکز بر شرق آسیا، کاهش کمک های نظامی کاخ سفید از ائتلاف جنگ علیه یمن و اقدام سریع در برچیدن سامانه ضد موشکی آمریکا از عربستان و ملاقات نکردن بایدن با محمد بن سلمان را برشمرد.

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 18719

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =