امتیازدهی سنگین جو بایدن به بن سلمان

کارشناسان اعتقاد دارند «جو بایدن» در سفر به ریاض امتیازات بزرگی را به دربار سعودی عرضه می دارد تا در مقابل وعده افزایش عرضه نفت به بازار و کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت نفت خام را قطعی کند.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس» فلسطین در گزارشی درباره سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به عربستان نوشت، روابط تاریخی عربستان با آمریکا طی ۸۰ سال گذشته بر این اصل استوار بوده است که آمریکا به عربستان به عنوان مستعمره خود نگاه می کرد که باید دلارهای نفتی خود را برای جنگ های آمریکا هزینه کند و با تزریق نفت خود به بازارهای جهانی مانع کمبود نفت شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به طور آشکار این موضوع را اعلام می کرد. او به سردمدارن عربستان می گفت عربستان کشوری ثروتمند است و باید چیزی را به ما پرداخت کنند. آنها غیر از مال و ثروت چیزی ندارند و اگر آمریکا از حمایت خود از عربستان دست بردارد عربستان نمی تواند بیشتر از چند ساعت در برابر ایران دوام بیاورد.

از این رو، ترامپ هنگام سفر خود به عربستان در سال ۲۰۱۷ میلادی چندین قرارداد سرمایه گذاری و زیر ساختی را با عربستان امضا کرد. همچنین او یک قرارداد بزرگ فروش سلاح را با عربستان منعقد کرد. ترامپ توانست بیش از نیم تریلیون دلار از عربستان باج خواهی کند. او سیاست حمایت از عربستان را پیش برد و در قبال آن از عربستان باج خواهی کرد.

دستور کار جدید جو بایدن

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر روابط عربستان و آمریکا با تنش روبرو شد. ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان در ترکیه به دست گروه مرگ سعودی و مشخص شدن تحقیقات مبنی بر نقش مستقیم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در این موضوع و مسائل حقوق بشری و همچنین حمایت محمد بن سلمان و «محمد بن زاید» ولیعهد امارات از ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مسائل اساسی در دوره بایدن بود. به طوری که پس از این رویداد، بایدن رهبران عربستان و امارات را نادیده گرفت و حمایت خود را از ائتلاف نظامی حمله به یمن متوقف کرد و گروه مردمی انصارالله یمن را از فهرست تروریسم خارج کرد و بخشی هایی از گزارش سری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا درباره نقش بن سلمان در ماجرای قتل خاشقچی را فاش کرد.  

به نوشته روزنامه القدس، نادیده گرفتن رهبران عربستان و آمریکا از سوی آمریکا سبب شد که آنها به دنبال جایگزینی برای آمریکا باشند. آنها به دنبال تقویت روابط با روسیه و چین بر آمدند. امارات دو بار در شورای امنیت سازمان ملل به طرح آمریکا برای محکوم کردن روسیه در حمله به اوکراین رای منفی داد.

همچنین عربستان با درخواست آمریکا برای تزریق روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی برای جبران کمبود مخالفت کرد. آمریکا با وجود دیدارهای و تماس های فراوان موفق نشد که عربستان را راضی کند تا تولید نفت خود را افزایش دهد.

واشنگتن در نیمه آوریل «ویلیام برنز» مدیر دستگاه اطلاعات خود را به عربستان اعزام کرد. او در شهر جده با ولیعهد عربستان دیدار کرد. همچنین یک هیات از سوی بایدن به ابوظبی گسیل شد تا درگذشت شیخ «خلیفه بن زاید» رئیس دولت امارات را تسلیت بگویند.

چماق نفتی ریاض 

 روزنامه القدس در بخش پایانی گزارش خود آورد: بایدن امیدوار است که با سفر به عربستان، این کشور تولید نفت خود را افزایش دهد تا کمبود نفت در بازارهای جهانی جبران شود و قیمت نفت و همچنین تورم آمریکا کاهش یابد و از این طریق فرصت دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره را افزایش یابد.

همچنین او از سعودی ها خواهد خواست که با افزایش تولید نفت خود  کمک کنند تا قیمت نفت به کمتر از بشکه ای ۱۰۰ دلار برسد و  از پیامدهای اقتصادی و اجتماعی افزایش قیمت نفت در کشورهای اروپایی کاسته شود. او در این سفر از پرونده قتل جمال خاشقچی هم چشم پوشی خواهد کرد تا ولیعهد عربستان به راحتی بتواند به اریکه قدرت بنشیند. همچنین بایدن به طور آشکار از عربستان می خواهد که روابط خود را با رژیم اسرائیل در همه زمینه های امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصاد عادی سازد و در این زمینه رهبری کشورهای عربی را بر عهده بگیرد و این موضوع را به حقوق مشروع مردم فلسطین ارتباط ندهد. بایدن همچنین از عربستان می خوهد که روابط و مذاکرات خود با ایران و سوریه را تعلیق کنند یا اینکه در پایین ترین سطح نگه دارد.

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20037

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی از مشهد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 1
      فقط خاک تو سر حاکمان ما که با طبل دشمنی با امریکا ملت را از دلارهای نفتی محروم کردند و میدان را برای کشورهایی مثل عربستان باز گذاشتند