دلیل کاسه‌لیسی اردوغان برای اعراب

یک رسانه عربی دلیل بازنگری اردوغان در سیاست منطقه ای ترکیه و مجیزگویی اردوغان برای اعراب را هراس از قدرت ایران دانست زیرا وی حل پرونده های موجود را به معنی به رسمیت شناخته شدن برتری منطقه ای تهران می داند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» نوشت، ترکیه به ویژه دولت «رجب طیب اردوغان» این روزها در داخل و منطقه در شرایط ناگواری به سر می برد. این کشور از بحران های اقتصادی ناگوار در رنج است. این بحران ها در نتیجه سیاست های اردوغان در مدیریت اقتصاد ترکیه به وجود آمده است.

فشارهای اقتصادی بانک جهانی و آمریکا بر روی ارز ترکیه سبب شده است که ارزش لیر این کشور نزول شدیدی داشته باشد. این موضوع سطح معیشتی مردم ترکیه را پایین آورده و سبب شده است که رئیس جمهوری ترکیه به دلیل ترس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آینده در محاسبات خود بازنگری کند.

در چنین شرایطی سفر  اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور سوالات بسیاری را مطرح کرده است. به ویژه اینکه این سفر پس از سفر اردوغان به ابوظبی صورت گرفت؛ همچنین قرار است او به زودی با «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل هم دیدار است.

Turkey's President Erdogan, Saudi king discuss improving ties | Recep  Tayyip Erdogan News | Al Jazeera

طبق این گزارش، دو موضوع مهم است که بر شدت نگرانی های اردوغان اضافه می کند. نخستین موضوع تمایل برخی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد کشورهای عربی هم از بازپسگیری سرزمین های سوریه از ترکیه حمایت می کنند و در این زمینه به دمشق کمک خواهند کرد. دومین موضوع هم ترس ترکیه از نتایج جنگ اوکراین و انتقام گیری «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از اردوغان است. زیرا اردوغان به صورت مستقیم وارد این جنگ شده و پهپادهای بیرقدار را در اختیار اوکراین قرار داده است.

المیادین در بخش دیگری از گزارش خود آورد: اردوغان از احتمال تغییر روندها در منطقه به ویژه درباره توافق هسته ای میان ایران و آمریکا نگران است. توافق هسته ای از نظر عملی به معنی به رسمیت شناختن ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه ای است که در بسیاری از پرونده های منطقه به ویژه سوریه به عنوان کلید نظام منطقه ای جدید هم تاثیر خواهد داشت.

Erdogan, Putin to discuss security in Syria's Idlib

موضوع آخبر به بلندپروازی های اردوغان پایان خواهد داد و ترکیه مجبور خواهد شد از مناطقی که در شمال سوریه اشغال کرده است، عقب نشینی کند.

مهمتر از همه آنکه این موضوع بحران های داخلی اردوغان با دشمنان خود را هم عمیق تر خواهد کرد و سبب خواهد شد که او از سوی مردم محاکمه شود. زیرا او ترکیه را در جنگ سوریه وارد کرده است و متهم اصلی بحران اقتصادی و تورم برای کشورش محسوب می شود.

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18755

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ال IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      3 0
      خودتون میگید مطالب توهین امیز رو پخش نمیکنید ولی این خبر گزاری بی ادب ترین خبر گزاری است که تا بحال دیدم...با تخریب کسی نمینونید به او ضربه بزنید .چون شما خبر گزاری هستید در حد کوچه بازار..که واسه .ادمهای در حد شعور خودتون خبر پخش میکنید...وگرنه اردوغان با این کارش .جای امریکا رو واسه اعراب پر.کرد..یک دلیل شم..فروش ۶۰ فرند.پهپاد .پیشرفته به عربستان.بود .همون عربستانی که الان ایران باهاش چند ساله مذاکره میکونه..و هیچ نتیجه ای نگرفته
    • یزدان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      اصلا معلومه دارین زیرپای اردوغان را میکشی بعد به ما درس اخلاق در نظر نویسی میدین چرا اینقدر غیرحرفه ای عمل میکنین بخدا دیگه دستتون برای همه رو شده است ...دنبال هرکی از شما جلوتره هرت و پورت میکنید
    • یزدان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      اصلا معلومه دارین زیرپای اردوغان را میکشی بعد به ما درس اخلاق در نظر نویسی میدین چرا اینقدر غیرحرفه ای عمل میکنین بخدا دیگه دستتون برای همه رو شده است ...دنبال هرکی از شما جلوتره هرت و پورت میکنید