بندبازی اردوغان با جنگ اوکراین

با وجود تداوم و تشدید جنگ در اوکراین دولت اردوغان توانسته است روابط اقتصادی خود را با روسیه و اوکراین تقویت کند و از این بحران منافعی را کسب کند.

به گزارش تحریریه، «رجب طیب اردوغان» با وجود همه سیاست های متناقض و دوگانه ای که در پیش گرفته است بازی سیاست منطقه ای و بین المللی را به خوبی می داند و تنش های سیاسی را با امور اقتصادی کشورش گره نزده است. در تحولات اخیر آنکارا با هر دو طرف مسکو و کی‌یف روابط اقتصادی قابل توجهی داشته است و در مسیر دیپلماسی نیز تلاش می کند رویکردی را در پیش بگیرد که روسیه و اوکراین را از خود نرنجاند.

اردوغان یک روز پهپاد ناکارامد خود را به زلنسکی می فروشد و یک روز دیگر از روسیه نفت و گاز خریداری می کند و از استفاده از روبل در تجارت با مسکو سخن می گوید. همزمان ترکیه بر تمامیت ارضی اوکراین هم تاکید می کند و در مقابل مسکو موضع می گیرد و محدودیت هایی را برای کشتی های روس ایجاد می کند.

با همه این سیاست های متضاد اما اردوغان توانسته است خود را به عنوان یک میانجی وارد بازی سیاسی کند و میزبان یکی از پرامیدترین روندهای مذاکراتی باشد. 

جالب تر اینجاست که ترکیه اکنون روابط اقتصادی خود را با دو کشور اصلی درگیر جنگ محکمتر از قبل کرده است. گزارش ها حکایت از آن دارند که در چند ماه اخیر تجارت روسیه و ترکیه دو برابر شده است. آنکارا همکاری در حوزه انرژی و حمل و نقل را با مسکو عمیق تر می کند و در طرف مقابل از اوکراین هم غلات بیشتری را با تخفیف می خرد.

به تازگی «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، تجارت دوجانبه روسیه و ترکیه در ماه آوریل ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی این افزایش تجارت را به افزایش قیمت انرژی ناشی از بحرانی که در چند ماه گذشته اروپا را تحت تأثیر قرار داده است، مرتبط دانست.

چاووش اوغلو گفت که مسکو و آنکارا با وجود همه فشارها به تقویت همکاری در بخش های مختلف اقتصاد از جمله انرژی و حمل و نقل ادامه می دهند.

وزیر امور خارجه اردوغان پیش از دیدار با همتای روس خود «سرگی لاوروف» اظهار داشت: ما شاهد نتایج مثبتی از این روند هستیم.

اردوغان حتی در ماه مارس گذشته اعلام کرده بود که آنکارا می تواند استفاده از روبل را برای تجارت با روسیه بپذیرد. در همان زمان، مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کردند که قطع ارتباط بانک‌ های روسیه از سوئیفت باعث افزایش تجارت بین دو کشور با ارزهای ملی می‌ شود.

روسیه یکی از شرکای تجاری اصلی ترکیه است. بزرگترین صادرات این کشور به ترکیه کالاهایی مانند مواد پالایشی، نفت خام و گندم است.

تجارت بین دو کشور طی چند سال گذشته سالانه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

آگوست گذشته، وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد که آنکارا مصمم است حجم کلی مبادلات تجاری بین کشورها را به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برساند.

پایان/

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 19654

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت الله سلیمی LT ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 2
      روسیه در حال گشودن جبهه جدیدی در امریکای جنوبی می باشد و در حال ارسال تجهیزات نظامی به اقمار خود در امریکای جنوبی می باشد که برای شروع این پروژه نیکاراگوئه در حال همکاری با روسیه می باشد. در اینده ای نزدیک امریکا نیز درگیر جنگ با این کشورها خواهد شد. البته جنگ اوکراین و جنگ های بعدی یک جنگ واقعی نیست بلکه یک پروژه کاملا کنترل شده برای ایجاد قحطی و نابودی بخشی از جمعیت دنیاست. 110 روز عملیات نظامی بی حاصل روسیه نشان داد که روسیه یک ببر کاغذیست و در حد یک کشور افریقایی ظاهر شده است.و اگر بخواهیم واقعی تر بیان کنیم روسیه کشور مستقلی نیست بلکه یک کشور ایجاد شده توسط گلوبالیستهاست که هم در ظاهر نقش رقیب اتمی امریکا را بازی می کند و هم هر موقع گلوبالیستها بخواهند در دنیا بحران ایجاد کنند به روسیه نقشی ظاهری می د هند اما خودشان انطور که مصالح و منافعشان اقتضا کند روسیه را کارگردانی و هدایت می کند. راه مقابله با گلوبالیستها فقط افشای دروعهای انهاست . و اگر بزرگترین دروغ انها یعنی بمب اتمی  فاش شود تضعیف خواهند شدو بحران به سمت کشورهای گلوبالیستی خواهند رفت و از درون فرو می پاشند و انوقت
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 0
      پهباد ناکارآمد؟؟ حالا خوبه در دور تا دورتون همین پهبادها نقش بارزی در نتایج جنگ ها و درگیرها داشته اند.