تورم از کنترل خارج شد

با رسیدن نرخ تورم این کشور به ۷۰ درصد صاحب نظران اعتقاد دارند که کنترل تورم از دست دولت خارج شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «فایننشال اکسپرس» نوشت، داده های اقتصادی نشان می دهند که تورم سالانه ترکیه به ۷۳.۵ درصد رسیده که بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته است. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان شاهد افزایش قیمت مصرف کننده هستند، اما بیشتر منتقدان مشکلات فزاینده ترکیه و بحران اقتصادی تمام نشدنی این کشور را ناشی از سیاست های اقتصادی رجب طیب اردوغان می دانند.

خبرگزاری «رویترز» هم به نقل از موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که این نرخ نسبت به ماه قبل تقریباً ۷۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های رسمی که روز جمعه منتشر شد، تورم سالانه در ترکیه در ماه می نیز به ۷۳.۵ درصد رسید که بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۸ است.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که این نرخ نسبت به ماه قبل تقریباً ۷۰ درصد افزایش داشته است. این موسسه گزارش داد که قیمت های مصرف کننده تقریباً سه درصد نسبت به آوریل افزایش یافته است.

یک مقام ارشد دولت اردوغان به این روزنامه اعلام کرد دولت ترکیه امیدوار است شرایط بد اقتصادی و کسری در سال‌های آینده کاهش ‌یابد، زیرا صادرات با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه می‌دهد و صنایع این کشور هم از طرح‌های تشویقی مختلف مرتبط با تولید که برای بخش های اقتصادی اعلام شده است، استفاده می ‌کنند.

کاهش در تجارت الکترونیک ترکیه در سال مالی۲۰۲۲  به رکورد خیره کننده ۵۶ میلیارد دلار رسید.

بانک های بزرگ هم می گویند با توجه به برنامه استقراض کلان دولت، بعید است بانک مرکزی به دنبال نرخ بازپرداخت بیش از ۵.۵ درصد باشد. نرخ های کوتاه مدت نیز اکنون به بالاترین سطح سه ساله خود نزدیک شده است.

در همین حال رئیس جمهوری ترکیه اصرار دارد که هزینه‌های بالای استقراض باعث تورم می‌شود. این نظریه ای است که با تفکر اقتصادی رایج در سطح جهان در تضاد است. به همین دلیل اردوغان تلاش دارد از طریق کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد اقتصادی و بهبود صادرات حمایت ‌کند.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر ۲۰۲۱ تا کنون نرخ بهره را ۵ درصد کاهش داده است و قبل از آن در ژانویه به ۱۴ درصد کاهش داد. همن سیاست موجب شد تا لیر ترکیه در سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست بدهد.

از طرف دیگر حمله روسیه به اوکراین هم دلیل دیگری برای افزایش قیمت کالا در ترکیه شد زیرا این جنگ به افزایش قیمت گاز، نفت و غلات منجر شد و شرایط را برای ترکیه که به شدت به واردات این کالاها وابسته است. سخت تر کرد.

بر اساس داده های موسسه آماری ترکیه، بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به بخش حمل و نقل با ۱۰۷.۶ درصد است و پس از آن قیمت مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی با ۹۱.۶ درصد افزایش قیمت قرار دارند.

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19572

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جوان بیکار IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      6 3
      چرا از تورم در ایران صحبتی نیست که تو این دو هفته همه اقلام مصرفی باز دو برابر شده از قند و شکر و روغن و رب گوجه تا سس مایونز و مواد شوینده گرفته و ... که سر به فلک کشیده و قیمتشون رسیده به اسمان هفتم.
    • Bs IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      7 1
      پانترکا فشار بخورن
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      2 1
      صدا و سیمای ما و اخبار ۲۰:۳۰ ماشاالله همه چیز رو خبر دارند درصورتی که خود رئیس جمهورو مردم آن کشور بی خبر هستند اینجوری میگن مردم فکر کنند خوشبختن سیاست های روحانی باز داره تکرار میشه ، ایرانی ها ریال حقوق میگیرن آهای ۲۰:۳۰ آهای سایتی ها به رئیس جمهور خوابمون که ما رو با اینا مقایسه میکنه بگو اونا خودروهایشان ثابت و قسطی حقوق کارکنانشان بر حسب تورم و هر کجا برن قسطی در اختیارشان هست ایران چی؟ یارانه ی ۴ قلم کالا رو گرفتن بنزین و نقدی رو حذف کردن ۱۰۰۰ قلم رو گرون کردن دوباره کالا برگ میدن که اینم سیاست دولته که اینکار رو کرد که یارانه نقدی نده به مردم بعد به بهانه کالا برگ قیمت پارسال بده به مردم اونم چی نصفشوخودت بزاری روش خرید کنی بعد فقط برای چهار قلم هست یارانه نقدی که ول بعد کل اجناس و دارو هم گران شد یارانه اونا چی میشه مردم رو چی فرض کردی این کار شما نفهم فرض کردن مردمه مردم آنقدر کشیدن که الان گرگ شدن که شما نتونی گولشون بزنی یارانه ی اجاره چی؟؟؟؟ هر کجا برس خانه اجاره کنی میگه پارسال روغن میخریدید ۷۰ امسال ۴۳۰ هزار تومن اجاره نباید از دوتومن برسه ۵ تومن؟ آقا پدر ما رو در آورد