داستان جدید اقتصاد بحران زده ترکیه

صورت‌حساب انرژی ترکیه به دلیل قیمت‌های جهانی بالاتر و تضعیف‌ لیر از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ ضمن آنکه ترکیه اکنون با بزرگترین کسری تجاری ماهانه خود در یک دهه اخیر دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش تحریریه، ارقام اولیه تجارت ترکیه در ماه ژانویه حاکی از بزرگ‌ترین شکاف در یک دهه اخیر است زیرا وضعیت صورت‌حساب انرژی این کشور به دلیل قیمت‌های جهانی بالاتر و ارز ضعیف‌تر از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

بر اساس داده های وزارت بازرگانی ترکیه که روز چهارشنبه منتشر شد، کسری تجاری سالانه ۲۴۱ درصد افزایش یافت و در ماه ژانویه به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید. این بزرگترین کسری ماهانه آنکارا از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون است. داده های اداره آمار که قرار است در پایان فوریه منتشر شود، با ارقام این وزارتخانه مطابقت دارد.

علت اصلی این کسری، واردات روغن های معدنی بود - که نشان دهنده آن است که صورتحساب انرژی ترکیه بالاتر رفته و با جهش ۲۴۱ درصدی به ۸.۹۶ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه، اصلی ترین تامین کننده گاز ترکیه، برای دومین ماه متوالی به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز به این کشور هم تبدیل شده است.

ترکیه شاهد افزایش هزینه های واردات خود در ماه های اخیر نیز بوده است زیرا کاهش ارزش لیر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی منجر شده است. لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ شاهد نزول ارزش ۴۴ درصدی خود بود و در سال جدید میلادی هم پس از یک ماه ۱.۱ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

برخی از نکات برجسته از داده های تجارت ترکیه عبارتند از:

صادرات اولیه با ۱۷ درصد افزایش به ۱۷.۶ میلیارد دلار و واردات با ۵۵ درصد رشد به ۲۸ میلیارد دلار رسید.

واردات از روسیه ۱۵۰ درصد افزایش داشت و به ۴.۵۶ میلیارد دلار رسید

نسبت پوشش صادرات به واردات در ژانویه از ۸۳ درصد سال قبل اکنون به ۶۲.۸ درصد کاهش یافته است.

تنگناها در بخش عرضه رشد صادرات را کند کرد زیرا محموله وسایل نقلیه موتوری، مهمترین کالای صادراتی ترکیه، با ۱.۲ درصد افزایش به ۱.۹۵ میلیارد دلار رسید.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 16449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 2
      هر کی با آمریکا در افتاد ورافتاد