بورسیه دبیرستان‌های ترکیه برای اهل سنت ایران! پای تربیت نیروهای تکفیری در میان است؟

در اقدامی کم سابقه و با استفاده از بی توجهی مقام های آموزش و پرورش، سفارت ترکیه آزمون ورودی دبیرستان های دینی این کشور را در تهران برگزار کرد.

به گزارش تحریریه، درحالیکه دانشگاه های مطرح اروپا و آمریکا سعی می کنند با جذب نخبه های دانشگاهی سود بی دردسری را کسب کنند و چند سال را بابت تربیت یک دانش آموز صرف نکنند، اکنون کار به جایی رسیده که حتی ترکیه هم برای جذب نخبه های ایران نقشه می کشد؛ بدتر اینکه آنکارا از دوره پیش از دانشگاه دست به کار شده و آزمون بورسیه دبیرستان های خود را در داخل ایران برگزار می کند. 

خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی نوشت، دانش‌آموزان ایرانی چند روز قبل برای کسب بورسیه تحصیلی در مقطع متوسطه ترکیه آزمون دادند.

این خبرگزاری ترک آورده است دانش‌ آموزان ایرانی که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه هستند در آزمون گزینش دانش‌آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چارچوب «بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی» در تهران برگزار شد، شرکت کردند.

طبق این گزارش، اغلب دانش آموزان از مناطق محروم و دورافتاده ایران برای شرکت در آزمون به تهران آمده‌ بودند تا برای تحصیل در دبیرستان‌ های امام خطیب ترکیه رقابت کنند.

بیشتر این دانش آموزان از استان های شرقی کشور به ویژه از میان اهل سنت جذب شدند. به نظر می رسد ترکیه برنامه دارد تا شعبه ای از مدارس تندروی دینی را همچون پاکستان راه اندازی کند و دستورات مذهبی ویژه ای را از طریق آن ها گسترش دهد.

یکی از والدین دانش آموزان شرکت کننده به خبرنگار آناتولی گفت که برای این آزمون از شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان به تهران آمده است.

او افزود: آمدیم تا فرزندان‌مان بورسیه بگیرند و تحصیلات خود را در ترکیه تکمیل کنند. ما می‌خواهیم فرزندانمان تحصیلات عالی خود را به پایان برسانند و به موفقیت برسند.

یک دانشجوآموز دیگر ایرانی هم با بیان اینکه زبان ترکی را از فیلم و سریال‌ها یاد گرفته، گفت: از شهر گمیش تپه استان گلستان آمده‌ام، ترکیه را خیلی دوست دارم، به همین دلیل می‌خواهم در این امتحان شرکت می‌کنم.

پایان/   

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 19668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کوروش کبیر IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      4 1
      خوشبختانه ترکیه مدت هاست کشور آرمان آرزو و رویاهای فارس ها شده الان همه دارن ترکی یاد میگیرند بروند ترکیه زندگی کنند و البته از رتبه اول ایرانیا از خرید خونه و میلیاردها میلیارد دلار سرمایه گذاری ايرانی ها در ترکیه کاملا واضح هست جریان چیه...
      • سید مهران IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
        2 1
        خوشا آنان که رفتند و ما ماندیم و بدبختی!!!
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 3
      بگوش تکفیری ها باشید۱۰