قیمت غلات پس از وعده پوتین کاهش یافت

پس از سخنان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درمورد آغاز دوباره صادرات اوکراین، قیمت غلات به پایین ‌ترین حد در دو ماه اخیر رسید.

به گزارش تحریریه، راشا تودی نوشت، به دنبال اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مبنی بر تضمین صادرات ایمن غلات اوکراینی از طریق بنادر دریای سیاه که در کنترل روسیه قرار دارند، قیمت جهانی غلات به سطح آوریل نزدیک شد. 

داده‌های گروه تجاری شیکاگو نشان می‌دهد که گندم در روز جمعه با قیمت ۱۰.۴ دلار در هر بوشل (۲۷.۲ کیلوگرم) معامله ‌شد که پایین ترین قیمت آن از ۷ آوریل بوده است. در آن زمان این کالا قیمتی معادل ۱۰.۲ دلار در هر بوشل داشت و اکنون ۱۰ درصد نسبت به اوج قیمت خود در اواسط ماه مه کاهش داشته است.

قیمت ذرت برای علوفه دام نیز در این هفته کاهش یافت و به ۷.۲۷ دلار در هر بوشل رسید.

قیمت غلات ماه گذشته به دلیل ترس از اینکه عملیات نظامی روسیه مانع از صادرات غلات اوکراین به خریداران می شود، افزایش یافت. کشورهای غربی روسیه را به ممانعت از صادرات متهم کردند، اما مسکو بارها اعلام کرده است که مقصر این امر نیست و کشتی‌ های حامل غلات اوکراینی به دلیل مین ‌هایی که نیروهای کی‌یف در منطقه قرار داده‌اند، نمی‌توانند بنادر را ترک کنند.

پوتین دو روز قبل تاکید کرد روسیه به هیچ وجه مسئول توقف محموله ها نیست و قول داد برای تسهیل عبور و مرور کشتی ها کمک کند.

ابهام در سرنوشت غلات اوکراینی منجر به هشدارهایی در مورد ناامنی غذایی و گرسنگی در هفته های گذشته، به ویژه در کشورهای فقیرتر شده است. Coldiretti  انجمن ایتالیایی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی عنوان داشت کشتی های اوکراینی باید در اسرع وقت اجازه حرکت از بنادر را داشته باشند، به خصوص که انبارهای این کشور به زودی با نزدیک شدن به قصل برداشت محصول جدید، مورد نیاز خواهند بود.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد خروج کشتی‌ها از بنادر دریای سیاه به معنای تخلیه انبارهای اوکراینی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون تن غلات از جمله گندم، جو و ذرت برای صادرات ذخیره می‌شود.

اوکراین در میان صادرکنندگان گندم در جهان رتبه ششم را دارد. روسیه و اوکراین با هم نزدیک به ۳۰ درصد گندم صادراتی جهان را تامین می کنند.

به گفته Coldiretti، کشورهایی مانند مصر، ترکیه، بنگلادش و ایران بیش از ۶۰ درصد گندم خود را از روسیه و اوکراین خریداری می کنند. همچنین لبنان، تونس، یمن، لیبی و پاکستان نیز به شدت به عرضه دو کشور وابسته هستند.

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 19605

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =