مصر به دنبال گرفتن وام خارجی بیشتر

خروج سرمایه های خارجی، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه واردات گندم و کاهش درآمدهای گردشگری سبب شده تا دولت مصر برای گرفتن وام خارجی و بدهکارتر شدن تلاش کند. بدهی خارجی این کشور اکنون نزدیک به ۱۴۵ میلیارد دلار است.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج الان» امارات نوشت، مصر مذاکراتی را با بانک های منطقه ای و فرامنطقه ای برای گرفتن وام ۲.۵ میلیارد دلاری با هدف جبران کمبود بودجه و پرداخت بدهی های سررسیده خود آغاز کرده است. گروهی از بانک ها، از جمله فرست بانک ابوظبی (اول بانک ابوظبی) و «بانک تجارت ابوظبی» در تنظیم این وام ها نقش دارند.

به نوشته الخلیج الان، این تحرکات پس از ۷ ماه مذاکرات قاهره با صندوق بین المللی پول برای گرفتن وامی به ارزش ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار صورت می گیرد. اما بنا بر اظهارات «محمد معیط» وزیر امور مالی مصر هنوز دو طرف در این زمینه به توافق نرسیده اند.

تحلیلگران و کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که تغییر نظر مصر برای گرفتن وام از بانک های منطقه ای و بین المللی شاید به دلیل شرایط ظالمانه ای است که صندوق بین المللی پول خواستار اجرایی کردن از سوی قاهره است.

Will Egypt remain a debt market darling despite rate hikes and war?

«محمد الخیری» استاد اقتصاد دانشگاه بنی سویف مصر به تارنمای الخلیج اونلاین گفت مصر طی ماه های گذشته با ۴ چالش خروج سرمایه های خارجی، افزایش قیمت دلار و افزایش هزینه واردات گندم و کاهش درآمدهای گردشگری روبرو شده است. این چالش ها دلیل اصلی تحرک مصر برای گرفتن وام خارجی و عمیق تر شدن شرایط نامطلوب بدهی این کشور است.

برپایه آمارهای بانک مرکزی مصر بدهی خارجی این کشور تا پایان سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۱/۲۰۲۲ میلادی به رقم ۱۴۵.۵ میلیارد دلار افزایش یافت. این در حالی است که این رقم در سال مالی گذشته ۱۳۷.۴ میلیارد دلار بوده است.

پایان/

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 21096

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =