هزینه بحران اوکراین بر اقتصاد مصر

مقام های کشور آفریقایی مصر می گویند درگیری روسیه و اوکراین بر اقتصاد این کشور میلیاردها دلار هزینه مستقیم و غیرمستقیم تحمیل کرده است.

به گزارش تحریریه، رسانه های مصری به نقل از «مصطفی مدبولی» نخست وزیر این کشور نوشتند اقتصاد مصر در بحبوحه بحران اوکراین تا ۱۳۰ میلیارد پوند مصر ( معادل ۷ میلیارد دلار) ضرر کرده است.

مادبولی با اشاره به اینکه پیامدهای بحران اوکراین برآورد شده است، افزود «پیامدهای جنگ بار مالی زیادی بر دوش قاهره گذاشته است به گونه ای که این کشور ۱۳۰ میلیارد پوند برای جبران افزایش قیمت کالاهای استراتژیک هزینه کرده‌ است. ضمن آنکه هزینه های غیرمستقیم جنگ بیش از ۱۸ میلیارد دلار بوده است».

به گفته نخست وزیر، درگیری کنونی بین روسیه و اوکراین قیمت محصولات حیاتی کشاورزی را افزایش داده و اقتصاد مصر را با چالش های بزرگی مواجه کرده است.

مادبولی گفت: در ماه می ۲۰۲۱، قیمت هر بشکه نفت ۶۷ دلار بود، اکنون به ۱۱۲ دلار رسیده است؛ در حالی که یک تن گندم یک سال پیش ۲۷۰ دلار قیمت داشت، اکنون ما همان حجم گندم را با قیمت ۴۳۵ دلار در هر تن پرداخت می کنیم.

گفتنی است مصر تا پیش از این ۴۲ درصد غلات مورد نیاز خود را وارد می ‌کرد. افزون بر این ۳۱ درصد گردشگران از روسیه و اوکراین به مصر می آمدند اما امسال چنین اتفاقی رخ نداده است و مصر باید به دنبال بازارهای جایگزین باشد.

نخست‌وزیر مصر همچنین اظهار داشت مصر توانست گردشگری را پس از همه‌گیری کووید-۱۹ احیا کند و پیش از بحران میان اوکراین و روسیه به سودآوری ۵.۸ میلیارد دلاری دست یابد.

وی افزود: با وجود بحران مرتبط با کووید و آشفتگی در حرکت تجارت جهانی، کشور شاهد افزایش بی سابقه درآمد از کانال سوئز هم بود.

سازمان آمار دولتی مصر CAPMAS هم چند روز قبل اعلام کرد که نرخ بیکاری مصر در ژانویه تا مارس به ۷.۲ درصد کاهش یافته است که نسبت به ۷.۴ درصد در سه ماهه قبل کاهش را نشان می دهد. 

این آژانس همچنین گزارش داد که نرخ تورم سالانه مصر در ماه آوریل به ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است که به طور قابل توجهی بیشتر از ۱۲.۱ درصد در ماه قبل است.

در ماه مارس، بانک مرکزی مصر نرخ بهره اصلی خود را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ افزایش داد و دلیل آن را فشارهای تورمی ناشی از همه گیری ویروس کرونا و درگیری روسیه و اوکراین دانست که قیمت نفت را به بالاترین حد خود رساند.

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 19112

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =