آیا اتحادیه عرب می تواند بحران اوکراین را حل کند؟

در حالی کشورهای عربی و اعضای اتحادیه عرب سعی دارند در بحران روسیه و اوکراین میانجیگری کنند که تاکنون نتوانسته اند چالش های کوچکتر میان خودشان را حل کنند.

به گزارش تحریریه روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در بخشی از گزارش خود نوشت، یک هیات شامل وزیران امور خارجه کشورهای مصر، اردن، الجزایر، عراق، سودان و دبیر کل اتحادیه عرب برای وساطت میان روسیه و اوکراین به مسکو سفر کرده اند.

آنها با طرف های مختلف از جمله وزیر امور خارجه روسیه و اوکراین با هدف دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران اوکراین گفت و گو کردند. اما این هیات طرح ابتکار عمل آشکاری را با خود به همراه نداشته است.

بسیاری از کارشناسانی که این تحولات را دنبال می کنند به خوبی می دانند که چنین ماموریت هایی از سوی کشورهای عربی با چالش های بسیاری روبرو است. اگرچه اعضای هیات فوق این پیام را ارسال کرده اند که کشورهای عربی درباره بحران اوکراین طرفدار روسیه و آمریکا نیستند، اما همین پیام آن ها نیز  دارای ابهاماتی بود.

مقام های کشورهای عربی باید بدانند تنها سفر به مسکو و ورشو بیانگر وساطت جدی در بحران نیست.

این کشورها منتظرند تا ببینند تحولات در روزهای آینده در چه مسیری پیش می رود تا موضع رسمی خود را اتخاذ کنند. این کشورها با بحران اوکراین که رنگ و بوی یک بحران بین المللی را به خود گرفته است مانند یک بحران عادی منطقه ای برخورد می کنند، گویی که می توانند آن را پایان دهند. این در حالی است که این نوع وساطت ها که همراه با محاسبات تنگ نظرانه است نمی تواند پیشرفتی را در مسیر حل بحران میان روسیه و اوکراین به دنبال داشته باشد.

اتحادیه عرب و اعضای آن که تا کنون نتوانسته اند چالش های خود را حل و فصل کنند، نخواهند توانست بحران میان قدرت های بزرگ را رفع کنند. 

 روزنامه العرب افزود: کشورهای عربی پیامدهای بحران اشرق اروپا بر نیازهای خود به مواد غذایی که از روسیه و اوکراین وارد می کنند را در نظر گرفته اند. آنها می دانند که ادامه جنگ سبب می شود که کشورهای عربی در زمینه تامین مواد غذایی با چالش روبرو شوند. از این رو مقام های عربی می خواهند با وساطت خود از فشار پیامدهای جنگ اوکراین کاهش دهند تا در زمان مناسب بتوانند جایگزینی را برای آن پیدا کنند.

علاوه بر این بحران مربوط به صادرات انرژی از کشورهای صادر کننده هم در این موضوع نقش دارد زیرا کشورهای عربی می توانند جایگزین کاهش نفت و گاز روسیه در اروپا باشند.

پایان/

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 18138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =