سایه سنگین بحران اوکراین بر امنیت غذایی اعراب

جنگ اوکراین موازنه ها به ویژه در بازارهای مربوط به کالا و انرژی را تغییر داده است؛ در همین راستا خاورمیانه هم با چالش هایی روبرو خواهد شد که برجسته ترین آنها تهدید امنیت غذایی و همچنین افزایش قیمت کالاهای خوراکی است.

به گزارش تحریریه، برخی از رسانه های عربی پیامدهای اقتصادی جنگ اوکراین را بررسی کردند. گزارش رسانه ها نشان می دهد که این نگرانی وجود دارد که منطقه خاورمیانه به دنبال جنگ اوکراین با چالش های جدی روبرو شود که برجسته ترین آنها تهدید امنیت غذایی و همچنین افزایش قیمت مواد غذایی است که بر روی زندگی روزمره شهروندان کشورهای جهان عرب تاثیر خواهد گذاشت.

«محمد کرکوتی» تحلیلگر نشریه «الاقتصادیه» نوشت: در شرایط بغرنج و خطرناک کنونی جنگ اوکراین، اقتصاد جهانی ضربه بزرگی را دریافت خواهد کرد. فشارهای ناشی از جنگ اوکراین هر لحظه در عرصه بین المللی در حال افزایش است. تنش ها در شرایط کنونی بسیاری از موازنه ها را به ویژه در بازارهای مربوط به کالاها و انرژی تغییر داده است. همزمان با این تغییرات همه راهبردهایی که برای رسیدن اقتصاد جهانی به مرحله پسا کرونا وضع شده بود، تغییر کرده است.

درست است که افزایش هزینه های نظامی برخی از اقتصادها را به حرکت در خواهد آورد، اما جهان در آستانه رکود است و تورم به شدت افزایش می یابد و توسعه را هدف قرار می دهد. 

«حسین شبکشی» تحلیلگر روزنامه «اللواء» لبنان هم در زمینه هزینه های اقتصادی جنگ اوکراین نوشت، در نتیجه پیامدهای بحران اوکراین نشانه های افزایش هزینه های اقتصادی این جنگ هم آشکار شده است. همانطوری که دستگاه های اطلاعاتی روسیه پیش بینی کرده اند به نظر می رسد این جنگ در عرصه نظامی و اقتصادی به درازا خواهد کشید. با افزایش سرسام آور قیمت کالاها، میانگین تورم در بسیاری از بازارهای جهانی بی سابقه شده و قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. افزایش هزینه سوخت نشان می دهد که جهان به طور جدی خود را با تغییرات جدیدی آماده می کند که مدت های طولانی ادامه خواهد داشت و بر روی کشورهای اروپا و جهان تاثیر خواهد گذاشت.

The Russia-Ukraine War has Turned Egypt's Food Crisis into an Existential  Threat to the Economy | Middle East Institute

«عماد الدین حسین» تحلیلگر روزنامه «الشروق» مصر هم درباره چگونگی تاثیر گذاری جنگ بر روی شهروندان عادی نوشت: بسیاری معتقدند که مصری ها بخشی از تاوان این بحران جهانی را خواهند پرداخت. افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۳۹ دلار موضوع خطرناکی است. اگر قیمت گاز و گازوئیل و بنزین هم افزایش یابد پیش بینی می شود قیمت بسیاری از کالاها به دلیل افزایش هزینه های بارگیری و حمل و نقل افزایش یابد. 

«ریتا الجمال» تحلیلگر روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن هم درباره تاثیر لبنان از بحران اوکراین نوشت: لبنان به طور اساسی از بحران اقتصادی رنج می برد. حمله روسیه به اوکراین هم ضربه بزرگی به لبنان وارد کرده است. لبنان با کمبود گندم روبرو است و نقدینگی لازم را برای خرید گندم ندارد. این کشور سالانه ۶۰۰ هزار تن گندم وارد می کند. ۶۰ درصد از واردات گندم این کشور از اوکراین، روسیه و رومانی صورت می گیرد. این کشور اکنون تنها به انداز نیاز ۷۵ روز آینده خود گندم در اختیار دارد.

The New Humanitarian | How Russia's invasion of Ukraine will worsen global  hunger

 «عمرو حمزوایی» تحلیلگر روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن هم در گزارشی با عنوان «تهدید امنیت غذایی عربی» نوشت: اقدام نظامی روسیه که بیشتر در شرق اوکراین متمرکز است زمین های حاصلخیز اوکراین را هدف قرار داده است. پیش بینی می شود که میانگین تولیدات کشاورزی اوکراین پس از این کاهش یابد.

این موضوع سبب می شود که کشورهای عربی در زمینه امنیت غذایی با چالش روبرو شوند زیرا این کشورها از بزرگترین وارد کنندگان گندم، ذرت و دیگر محصولات کشاوری از روسیه و اوکراین هستند.

پایان/

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 17273

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =