۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
دلیل قاچاق آرد چیست؟

رییس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: فاصله قیمت گندم و آرد ناشی از سوبسید دولتی می‌تواند منجر به قاچاق شود اما این موضوع کمبودی در داخل کشور ایجاد نمی‌کند.

به گزارش تحریریه، «سید محمدرضا مرتضوی» درباره انتشار اخباری مبنی بر خرید آرد داخل ایران توسط دلالان ترکیه‌ای به علت بحران اوکراین و روسیه افزود: اکنون دولت هر تن گندم وارداتی را ۵۰۰ دلار و هر کیلوگرم گندم داخلی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرد اما به دلیل سوبسیدی که دولت به آرد اختصاص می‌دهد فاصله قیمتی زیادی در این بخش ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به فساد و قاچاق شود.

به گفته وی، این در حالی است که پیش از این قیمت جهانی هر تن گندم ۲۸۰ دلار بوده است.

رئیس هیات مدیره انجمن آردسازان ایران نیاز سالانه کشور به گندم و آرد را نزدیک ۱۲ میلیون تن دانست و گفت: اکنون دولت هر کیلوگرم آرد نان دولتی را ۶۵۰ تومان ، آزاد پز را ۹۰۰ تومان و صنف و صنعت را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند.
مرتضوی تصریح کرد: دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی هر کیلوگرم گندم داخلی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان متناسب با افزایش جهانی قیمت گندم خریداری می‌کند اما برنامه‌ای برای افزایش قیمت آرد و نان ندارد اما قیمت آرد صنف و صنعت قابلیت اصلاح دارد.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اظهار داشت: در واقع هر تن آرد در ایران با قیمتی بین ۴۰ تا ۱۴۰ دلار توزیع می‌شود که این فاصله قیمتی هر کسی را به وسوسه می‌اندازد منتهی قاچاق آرد نیازمند ایجاد شبکه و جمع‌آوری آرد است که در حجم بالا چندان ممکن نیست.

منبع: صداوسیما

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 17847

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =