جهان و نفت ۲۰۰ دلاری

کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند جلوگیری از ورود ۵ میلیون بشکه نفت روسیه به اروپا سبب می شود بهای نفت دو برابر شود و به بشکه ای ۲۰۰ دلار برسد که این موضوع رشد اقتصادی جهانی را متوقف خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی «الروابط» عراق در گزارشی به قلم «شذی خلیل» پژوهشگر عراقی نوشت، بهای نفت پس از ناآرامی ها در شرق اروپا و اعلام تحریم نفت روسیه از سوی «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا افزایش یافت. این موضوع نه تنها بر روی روسیه، بلکه برای سراسر جهان پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. تنش هایی که در شرق اروپا در جریان است بر روی بازارهای جهانی سایه خواهد افکند. بهای کالاهای اساسی از جمله نفت، گاز، گندم روزانه در حال افزایش است. 

به نوشته این اندیشکده عراقی، «ایثان هریس» اقتصاددان ارشد «بنک آو» آمریکا پیش بینی کرده است اگر غربی ها بیشتر صادرات انرژی روسیه را متوقف سازند این اقدام شوک بزرگی به بازارهای جهانی وارد خواهد کرد.

جلوگیری از ورود ۵ میلیون بشکه نفت روسیه سبب می شود بهای نفت دو برابر شود و به بشکه ای ۲۰۰ دلار برسد که این موضوع رشد اقتصادی جهانی را متوقف خواهد کرد. 

دکتر «ممدوح سلامة» کارشناس مسائل نفت و گاز هم به این اندیشکده عراقی گفت اتحادیه اروپا در تامین بیش از ۴۰ درصد از نیازهای گازی و ۲۷ درصد از نیازهای نفتی خود بر روی روسیه تکیه می کند. این موضوع به روسیه در بازارهای گاز و نفت اتحادیه اروپا قدرت بزرگی داده است. 

«کامل الحرمی» کارشناس مسائل نفتی هم به این اندیشکده عراقی گفت: تحریم نفت روسیه از سوی آمریکا زیان بزرگی برای آمریکا به دنبال ندارد زیرا آمریکا تنها ۶ درصد از نفت خود را از روسیه وارد می کند و ۶۰ درصد را از کانادا وارد می کند و بخش دیگری را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تامین می کند.

روسیه هم می تواند راه های دیگری را در پیش گیرد و نفت خود را از طریق پالایشگاه های هند و چین پالایش کند. موضوع مهم این است که کشورهای عضو اوپک و همپیمانان آنها قدرت بیشتری برای پر خلا کردن نفت روسیه ندارند. کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ از طریق روسیه تامین کرده اند.

اگر چه این کشورها در مدت سپری شده از فصل زمستان با استفاده از ذخایر انرژی خود از روسیه انرژی وارد نکرده اند. اما تلاش این کشورها برای بی نیاز شدن از انرژی روسیه با چالش های بزرگی روبرو خواهد شد.

پایان/

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵
کد خبر: 17333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =