آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین لو رفت

روسیه اعلام کرد در حملات خود به اوکراین به اسنادی دست یافته است که همکاری عمیق کی‎‌یف و ایالات متحده آمریکا در زمینه تولید تسلیحات شیمیایی در مرزهای روسیه و چین را فاش می کند.

به گزارش تحریریه، مسکو به تازگی مدعی شد که آمریکا با اوکراین از گذشته در تحقیقات غیرقانونی تسلیحات بیولوژیکی همکاری کرده است. این اتهامات همزمان با ادامه جنگ اوکراین صورت گرفته و رسانه های آمریکایی آن را باهدف تقویت حمایت داخلی از جنگ و توجیه حمله بیان کردند. با اینحال به نظر می رسد چین و روسیه با شدت این مووضع را دنبال می کنند.

به نوشته تارنمای روزنامه «دیلی میل»، مسکو اعلام کرد اوکراین از مدتی قبل ذخایر «عوامل بیماری زای خطرناک» را نابود کرده است.

مسکو تصریح دارد که ماه گذشته در اوکراین عملیاتی برای از بین بردن ذخایر عوامل بیماری زای خطرناک همچون طاعون، سیاه زخم، تولارمی (تب خرگوش)، وبا و سایر بیماری های کشنده انجام شد.

سخنگوی ارتش روسیه «ایگور کوناشنکوف» اعلام کرد به اسنادی دست یافته است که نشان می دهند اوکراین با کمک ایالات متحده، در حال انجام تحقیقات تسلیحات بیولوژیکی در نزدیکی خاک روسیه بوده است.

Russian military spokesman Igor Konashenkov claims to have received documents proving that Ukraine was conducting biological weapons research near Russia with the help of the US

مسکو تاکید دارد اوکراین از این امر هراس داشت که روسیه این سلاح ها را کشف کند بنابراین قبل از جنگ آن ها را نابود کرد زیرا وجود چنین برنامه ای برخللاف کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی بوده است.

روسیه پیش از این نیز بارها اتهام های مشابهی را مطرح کرده بود. یکی از مشاوران نزدیک پوتین سال گذشته گفته بود که ایالات متحده در حال توسعه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در مرز روسیه است. در ماه ژانویه نیز یک حساب تلگرامی به زبان روسی هشدار داد که «شبکه کاملی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی» با «کمک‌های مالی آمریکایی» برای مطالعه ویروس‌های مرگباری که قبل از این مردم را در قزاقستان بیمار ‌کرد، مستقر شده است. در ماه مه ۲۰۲۰، روزنامه «روسی ایزوستیا» ادعاهای مشابهی را مطرح کرد. یکی از مشاوران نزدیک پوتین هم سال گذشته ایالات متحده را متهم کرد که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی متعددی را به صورت عمده  در مرزهای روسیه و چین ایجاد کرده است.

چند روز قبل «یوری آوِریانف» معاون دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه آمریکا صلح و ثبات بین المللی را به خطر  می اندازد، گفت: آمریکا سال ها است که برنامه های خاص را تحت پوشش تحقیقات بیولوژیکی در برخی کشورها انجام می دهد و آن کشورها را مجبور می کند برنامه های بیولوژیکی را به صورت مخفیانه اجرا کنند.

وی این تحقیقات بیولوژیکی را با اهداف نظامی دانست، تاکید کرد: آمریکا و متحدان ناتویی آن این تحقیقات را اقصی نقاط جهان منتشر کردند. آمریکا حتی تحت پوشش برنامه مشارکت جهانی برای منع گسترش سلاح های کشتار جمعی تعهداتی را به این کشورها تحمیل کرده است.

همزمان وزارت خارجه چین هم فاش کرد که در خاک اوکراین ۲۶ آزمایشگاه آمریکایی و برخی ساختمان های مشابه فعال بوده اند. در همین راستا چین از آمریکا می خواهد تا اطلاعات دقیقی را در مورد آزمایش های بیولوژیک نظامی و فعالیت های ویروسی در آنها فاش کند.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه چین آمده است که آمریکا با بهانه همکاری و تحقیقات، ۳۳۶ آزمایشگاه را در بیش از ۳۰ کشور دنیا مدیریت می کند که در بسیاری از آن ها اهداف نظامی و بیولوژیک ترکیب شده اند.

چین تاکید دارد فعالیت های نظامی-بیولوژیکی آمریکا در اوکراین صرفا قله کوه یخی است که بخش اعظم آن پنهان است. 

پایان/

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17282

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      آیاوقت آن نشده که جهانیان به ماهیّت آمریکائیها ومزدورانشان همچون زلنسکی وآل سعودودیگرجنایتکاران منطقه پی ببرند@!!.